Voisiko soteratkaisu aukaista myös asuntosolmun? (Näkökulma)

RSS
24.9.2015 Samuel Kopperoinen
 
Samuel Kopperoinen, ARA-viesti 2/2015, näkökulma

Uuden hallituksen hallitus­ohjelman muutamaa riviä, jotka koskevat hallituksen asuntopolitiikkaa on luettu tarkkaan. Tätä kirjoitusta ennen linjauksista on kirjoitettu moninkertainen määrä alkuperäistä varsin lyhytsanaista tekstiä enemmän. Onko ohjelman tärkeimmät linjaukset kuitenkin asunto-osion ulkopuolella?

Kasvukeskusten liian pieniä vuokra-asuntojen tuotantomääriä on valitettu koko 2000-luku. Syyllisiä alhaisiin tuo­tantomääriin on haettu milloin kuntien tonttipolitiikasta, milloin valtion tuotanto­tuista, milloin rakennusliikkeiden korkeista urakkahinnoista tai pankkien kireistä lai­naehdoista. Jonkinlainen konsensus näyt­täisi nyt vallitsevan siitä, että suurin este kohtuuhintaisten asuntojen tuottamiselle on tonttien puute.

Tonttitarjontaan liittyvät ongelmat kiertyvät kuntien ympärille. Syynä tähän on kuntien maaomistukset ja kaavoitusmo­nopoli. Kuntien tonttitarjonnan nihkeyteen on kolme syytä. Ensinnäkin kunnat voivat saada tonteista paremman hinnan myy­mällä ne markkinahintaan. Toiseksi asuin­paikka ratkaisee sosiaali- terveystoimen kustannusten maksajan. Kolmas syy liittyy verokertymään. Pienituloiset vuokra-asujat maksavat kunnallisveroja vähemmän kuin hyvätuloiset kuntalaiset. Nykyinen järjes­telmä sisältää vahvat insentiivit kuntalais­ten valikointiin ja ne ohjaavat poliittista päätöksentekoa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu periaat­teet, jotka koskevat sosiaali- ja tervey­denhuollon palveluiden järjestämistä ja kustannusten jakoa. Ratkaisun sisältö ja yksityiskohdat ovat vielä pitkälti epäselvät. Ratkaisun tahtotila on kuitenkin selvä. Se­kä palveluiden järjestäminen että kustan­nusten jako halutaan eriyttää nykyisestä kuntarakenteesta ja jakaa ne nykyisiä kun­tia laajemmalle väestöpohjalle. Ratkaisut johtavat kuntien tehtävien ja kuntatalou­den todella suureen muutokseen. Sosiaa­li- ja terveydenhuollon tehtävissä on lähes puolet kuntien työntekijöistä.

Yleisen talouslinjan tiukkeneminen joh­taa valtion asuntotuotantoon suuntaami­en tukien vähenemiseen. Edellisen halli­tuksen aikaiset käynnistysavustukset ovat historiaa. Vaikka Sipilän hallitus ei merkit­tävästi parantaisi vuokra-asuntojen rahoi­tuksen ehtoja, toimenpiteet, joilla sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset jaetaan nykyisiä kuntia laajemman alueen makset­tavaksi, voivat johtaa toisen, rakentamisen kannalta kriittisen resurssin, kohtuuhin­taisten tonttien tarjonnan parantumiseen.

Jos asuinkunta ei enää jatkossa määritte­le niin suurta osaa kunnalle asukkaista ai­heutuvista kustannuksista, kuntien tarve asukkaiden valikoimiseen merkittävästi vä­henee. Hyvien ja viihtyisien vuokra-asun­tojen saatavuus on kunnalle vetovoimate­kijänä, joka edistää esimerkiksi yritysten sijoittumista kuntaan. Toivotaan, että sote­ratkaisu syntyy ja tonttitarjonta paranee.

Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.