Uutiset ja tiedotteet 2021

Suositun energia-avustuksen määräraha lopussa vuodelta 2021 24.8.2021
ARAn myöntämä energia-avustus on ollut niin suosittu, että 40 miljoonan euron määräraha on tältä vuodelta käytetty loppuun. Uusia avustushakemuksia otetaan kuitenkin vastaan, sillä viimeistään vuoden 2022 alusta voidaan myöntää uusia avustuksia.
Asumisoikeuslaki uudistuu, mikä käytännössä muuttuu? 23.6.2021
Asumisoikeuslain uudistamisen tavoitteena on, että järjestelmä palvelisi nykyistä paremmin todellisessa asunnon tarpeessa olevia hakijoita. Mikä muuttuu - 10 kysymystä ja vastausta asumisoikeusasunnon hakijalle.

• Sähköautojen latausinfra-avustukseen lisäpanostuksia 31.5.2021
    Kestävän kasvun ohjelmasta EU:n elpymisvaroista esitetään avustukseen 20 miljoonan euron lisäystä, josta tälle vuodelle 7,5 miljoonaa euroa. Tuettujen latausvalmiuksien määrä ylittää 20 000 kappaletta tänä vuonna.
  • Öljylämmityksen vaihtajalle on tarjolla useita tukimuotoja 19.5.2021
    Selvitä nämä seikat ennen kuin päätät mitä tukea haet.
  • Uusi asumisoikeuslaki tuo ARAlle uusia tehtäviä 11.5.2021
    Uusi asumisoikeuslaki vuoden 2022 alusta tuo ARAlle uusia tehtäviä. Samalla kuntien hoitamat asumisoikeusasumiseen liittyvät viranomaistehtävät muuttuvat.
  • Konkreettisia toimenpiteitä muovien vähentämiseen asuntorakentamisessa 29.4.2021
    Miten muovijätteen lajittelu toimii tällä hetkellä? Entä mitä vaikuttamiskeinoja rahoittajalla, tilaajalla ja rakennuttajalla on vähämuovisuuden ja muovin kiertotalouden edistämiseen asuntorakentamisessa? Näitä konkreettisia keinoja selvitettiin Premicon, Lujatalon, ARAn, ympäristöministeriön ja Kuntarahoituksen yhteishankkeessa. Projektissa keskityttiin rakentamisvaiheen keskeisiin toimenpiteisiin pilottikohteen avulla.
  • Paras tapa parantaa vuokra-asuntojen paloturvallisuutta: palovaroittimet taloyhtiön vastuulle 27.4.2021
    Vuokra-asuntojen paloturvallisuuden parantamiseksi kustannustehokkain ratkaisu on palovaroittimien siirtäminen kiinteistöjen vastuulle, linjaa juuri tehty tutkimus. Noin kolmanneksessa tarkastelluista vuokra-asunnoista ei ollut palovaroitinta tai se ei ollut toimiva. Muita kustannustehokkaita ratkaisuja ovat liesivahdin asentaminen erityistä tukea tarvitseville ihmisille sekä automaattiset sammutuslaitteistot korkean riskin asuinrakennuksiin kuten palvelutalot.