Uutiset ja tiedotteet 2021

Sähköautojen latausinfra-avustukseen lisäpanostuksia 31.5.2021
Kestävän kasvun ohjelmasta EU:n elpymisvaroista esitetään avustukseen 20 miljoonan euron lisäystä, josta tälle vuodelle 7,5 miljoonaa euroa. Tuettujen latausvalmiuksien määrä ylittää 20 000 kappaletta tänä vuonna.
Öljylämmityksen vaihtajalle on tarjolla useita tukimuotoja 19.5.2021
Selvitä nämä seikat ennen kuin päätät mitä tukea haet.

• Uusi asumisoikeuslaki tuo ARAlle uusia tehtäviä 11.5.2021
    Uusi asumisoikeuslaki vuoden 2022 alusta tuo ARAlle uusia tehtäviä. Samalla kuntien hoitamat asumisoikeusasumiseen liittyvät viranomaistehtävät muuttuvat.
  • Konkreettisia toimenpiteitä muovien vähentämiseen asuntorakentamisessa 29.4.2021
    Miten muovijätteen lajittelu toimii tällä hetkellä? Entä mitä vaikuttamiskeinoja rahoittajalla, tilaajalla ja rakennuttajalla on vähämuovisuuden ja muovin kiertotalouden edistämiseen asuntorakentamisessa? Näitä konkreettisia keinoja selvitettiin Premicon, Lujatalon, ARAn, ympäristöministeriön ja Kuntarahoituksen yhteishankkeessa. Projektissa keskityttiin rakentamisvaiheen keskeisiin toimenpiteisiin pilottikohteen avulla.
  • Paras tapa parantaa vuokra-asuntojen paloturvallisuutta: palovaroittimet taloyhtiön vastuulle 27.4.2021
    Vuokra-asuntojen paloturvallisuuden parantamiseksi kustannustehokkain ratkaisu on palovaroittimien siirtäminen kiinteistöjen vastuulle, linjaa juuri tehty tutkimus. Noin kolmanneksessa tarkastelluista vuokra-asunnoista ei ollut palovaroitinta tai se ei ollut toimiva. Muita kustannustehokkaita ratkaisuja ovat liesivahdin asentaminen erityistä tukea tarvitseville ihmisille sekä automaattiset sammutuslaitteistot korkean riskin asuinrakennuksiin kuten palvelutalot.
  • Energia-avustus on vauhdittanut asuntojen korjaamista erittäin energiatehokkaiksi 10.3.2021
    Reilun vuoden tarjolla ollutta asuinrakennusten energia-avustusta on myönnetty 35 miljoonan euron edestä. Yhteensä hakemuksia on tullut reilut 2 100 kappaletta. Valtaosa, 31 miljoonaa euroa, avustuksesta on myönnetty asuntoyhtiöille ja ARA-yhteisöille. Määrärahaa on jäljellä vuodelle 2021 vielä noin 31 miljoonaa ja vuodelle 2022 40 miljoonaa euroa.
  • Vuoden ensimmäinen ARA-viesti ilmestyi 23.2.2021
    ARA-viesti sisältää jälleen monipuolisen paketin asiaa asumisesta ja rakentamisesta.