ARA voi vastaanottaa ja käsitellä hallintokanteluja toiminnasta, jonka valvonta kuuluu ARAn lakisääteisiin tehtäviin. Kantelua koskevan asian on siis kuuluttava ARAn toimivallan piiriin.
Monet asumiseen liittyvät kysymykset ja erimielisyydet esimerkiksi valtion tuella rahoitettujen asuntojen (ns. ARA-asunnot) omistajien ja asukkaiden välillä jäävät ARAn toimivallan ulkopuolelle. Se, voidaanko asia käsitellä hallintokanteluna, arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Katso alempaa kohta ”Esimerkkejä ARAn toimivaltaan kuuluvista asioista”.
Kantelun voi tehdä korkeintaan 2 vuoden takaisesta asiasta. Sitä vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua ei tutkita, ellei siihen ole erityistä syytä.
Mitä kantelulla tarkoitetaan
Kantelulla tarkoitetaan valvovalle viranomaiselle tehtyä ilmoitusta tai ilmiantoa virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä. Kantelun kohteena voi olla viranomaisen, virkamiehen tai muun julkista hallintotehtävää hoitavan toiminta.
Viranomainen voi kanteluun perehdyttyään antaa hallinnollista ohjausta sille taholle, jonka toiminnasta kantelussa on kyse.
Kantelu ei ole muutoksenhakukeino
Kantelu ei ole koskaan päätökseen kohdistuva muutoksenhakukeino. ARA ei voi kantelun perusteella annettavalla päätöksellä muuttaa tai kumota tehtyjä päätöksiä tai muita toimenpiteitä, vaan kantelutapauksissa tapahtuneen toiminnan oikeellisuutta tutkitaan jälkikäteen.
ARA voi kanteluratkaisussa huomauttaa mahdollisesta virheellisestä menettelystä ja tarvittaessa antaa asiassa hallinnollista ohjausta kantelun kohteelle.