ARAn korkotukilainojen digitalisointi laajenee

Uutinen 23.9.2022 klo 15.13

ARAn korkotukilainojen hakemusasioinnin ja käsittelyn digitalisointi laajenee lokakuussa 2022 perusparannushankkeisiin ja lyhyen korkotuen hankkeisiin. ARAn verkkoasioinnin kautta tehty hakemus lähtee jatkossa automaattisesti hankkeen sijaintikunnalle lausuttavaksi.

Keväästä 2022 lähtien ARA-yhteisöt ovat voineet hakea pitkää korkotukilainaa uudistuotannon asumisoikeushankkeisiin sekä tavallisiin vuokra-asuntohankkeisiin. Lokakuusta 2022 alkaen myös uusien perusparannushankkeiden sekä lyhyen korkotuen hankkeiden hakemusasiointi siirtyy verkkoasiointiin.

Lyhyen korkotuen hakuaika alkaa 3.10.

Lyhytaikaisen korkotukilainan hankevalinnassa hakuaika on 3.10.2022 - 31.1.2023, jolloin varaushakemukset tulee jättää ARAn verkkoasioinnissa.

Tavallisten vuokra-asuntojen ja asumisoikeusasuntojen uudistuotanto- sekä perusparantamishankkeiden osalta on jatkuva haku. Erityisryhmähankkeiden haku käynnistyy verkkoasioinnissa loppuvuonna 2022.

Tieto siirtyy automaattisesti kunnan lausuntoa varten

Jatkossa verkkoasioinnin kautta tehty hakemus lähtee automaattisesti hankkeen sijaintikunnalle, joka antaa siitä lausunnon. Kunnan lausunto on nähtävissä verkkoasioinnissa. Kunnan puoltolausunnon jälkeen ARA käsittelee hakemuksen.

Lausunnon takia ei siis tarvitse enää lähetellä sähköposteja, vaan tieto siirtyy automaattisesti sekä kuntaan että ARAlle.

Kun ARA on tehnyt päätöksen, se tallentuu verkkoasiointiin ja ilmoitus päätöksestä saapuu hakemuksen yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen. Lisäksi päätös välitetään tiedoksi hankkeen sijaintikunnalle. Kunnan lausuntoprosessi verkkoasioinnissa

Kunnan lausuntoprosessi ARAn verkkoasioinnissa

Hakemusasiointiin tarvitaan valtuutus

ARAn verkkoasioinnissa on käytössä vahva tunnistautuminen. Hakemuksen voi täyttää ja lähettää ARA-yhteisön valtuuttama henkilö tai henkilöt. Hakemusasiointia varten ARA-yhteisöjen puolesta asioivat henkilöt tarvitsevat Suomi.fi-asiointivaltuuden: Asuntotuotannon tukien hakeminen.

Korkotukilainaprosessin neljä vaihetta pysyy ennallaan verkkoasioinnissa.

• Hakija aloittaa asioinnin varausvaiheen hakemuksella.
  • Myönteisen varauspäätöksen saatuaan hakija pääsee jatkamaan osapäätöshakemuksen täyttämiseen. Hakijan verkkoasioinnissa täyttämät varausvaiheen tiedot tulevat valmiiksi esitäytettyinä osapäätöshakemukseen.
  • Hankkeen asiointi jatkuu vastaavalla tavalla seuraaviin eli laina- ja tarkistuspäätösvaiheisiin.

Tavallisiin vuokratalohankkeisiin liittyvää käynnistysavustusta haetaan verkkoasioinnissa sen jälkeen, kun ARA on hyväksynyt hankkeen osapäätöksen.

Korkotukilainaprosessin 4 vaihetta
Kuva: Korkotukilainaprosessin 4 vaihetta

Rahoitushakemusten digitalisointi jatkuu

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) digitalisoi vaiheittain korkotukilainojen hakemusasiointia ja käsittelyä. Verkkoasiointiin siirtyvät seuraavaksi

• loppuvuodesta 2022: erityisryhmähankkeet ja hankintalainahankkeet
  • alkuvuodesta 2023: takauslainahankkeet.

Tämän jälkeen uusien hankkeiden hakemuksia voi jättää digitaalisesti ARAn kaikista lainamuodoista.

Ne hankkeet, jotka ovat käynnistyneet ennen digitalisointia, siirtyvät aiemmin käytetystä käsittelyjärjestelmästä verkkoasiointiin erillisen aikataulun mukaisesti. ARA informoi niitä ARA-yhteisöjä, joita asia koskee, käynnissä olevien hankkeiden siirrosta erikseen. Siirtoon saakka näiden hankkeiden jatkovaiheissa käytetään ARAn verkkosivuilta löytyviä paperilomakkeita.

Koulutusta korkotukilainojen hakemisesta

ARA järjestää lokakuussa 2022 verkkokoulutuksia korkotukilainojen hakemisasioinnin digitalisoinnista.

Koulutukset on tarkoitettu ARA-toimijoille, joilla on suunnitteilla tai käynnissä olevia hankkeita. Koulutuksiin ilmoittaudutaan etukäteen.

Lisätietoja:

Siirry yhteisöasiakkaiden verkkoasiointiin (Rahoitus- ja hakemusasiat ARA-yhteisöille)

Verkkoasioinnin käyttöönotto ja asiointivaltuudet:
Lähetä sähköpostia osoitteeseen asiointi.ara(at)ara.fi. Sähköpostiin voit jättää myös soittopyynnön.

Korkotukilainahakemusten sisältö:
Ota yhteyttä alueen rahoitusesittelijään. Siirry Korkotukilainat ja niihin liittyvät avustukset -sivulle