Välimalli tulee – miten käy pitkän korkotukijärjestelmän?

RSS
19.1.2016 Jouni Parkkonen, KOVA ry

Näkökulma-kirjoittaja, Parkkonen

 
Selvityshenkilö Hannu Rossilah­ti luovutti asuntoasioista vas­taavalle maatalous- ja ympäris­töministeri Kimmo Tiilikaiselle marraskuussa 2015 ehdotuksen­sa uudesta 10 vuoden välimallista vuok­ra-asuntotuotantoon. Tiivistäen selvitys­henkilön toimeksiantona oli luoda uusi vuokra-asuntojen rakentamiseen tarkoi­tettu malli, joka kiinnostaa erityisesti yk­sityisiä (lue: sijoittajapohjalta toimivia) vuokra-asuntojen rakennuttajia. Tutustuin selvityshenkilön laatimaan asuntorakentamisen välimallia koskevaan ehdotukseen tuoreeltaan sen julkistamisen jälkeen. Minulle jäi vaikutelma ehdoiltaan varsin anteliaasta mallista. Selvityshenkilön raportti herätti minussa myös paljon kysy­myksiä.

Yksityisille toimijoille malli onkin lähes jättipotti – lyhyet ja keveät rajoitukset ja kohtuullisesti valtion tukea. Yksityisiä vuok­ratalojen omistajia ollaan hellimässä selke­ästi paremmilla ehdoilla ja lyhyemmillä ra­joitusajoilla. Ehdotetussa välimallissa tuen ja rajoitusten suhde on selkeästi parempi kuin 40 vuoden korkotukijärjestelmässä. On sinänsä tärkeää, että uusia vuokra-asuntoja rakennuttavia toimijoita pyritään saamaan kiinnostumaan vuokra-asuntojen rakennut­tamisesta. Tätä ei voi kuitenkaan tehdä niin, että uuden välimallin ja 40 vuoden korkotu­kimallin kesken valtion tuki ja rajoitukset ei­vät ole verrannollisia.

Ei ihme, että useampi sellainen vuokra­asuntojen tuottaja, joka ei ole enää useaan vuoteen rakentanut 40 vuoden korkotuki­mallilla vuokra-asuntoja pysyväisluontei­seen käyttöön, on innoissaan mallista. Ja toki, sehän on selvityshenkilön tarkoituskin varmasti ollut – luoda malli, jolla oikeasti syntyy uutta vuokra-asuntotuotantoa. Täs­sä selvityshenkilö vaikuttaa onnistuneen. Hölmöintähän olisi ollut, että selvityshen­kilö olisi tehnyt ehdotuksen mallista, jonka kaikki olisivat tyrmänneet heti sen julkista­misen jälkeen.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että väli­malli ja kohtuuhintaisuus eivät oikein mah­du samaan lauseeseen – ainakaan, jos mi­nulta kysytään. Ei välimallin kohteissa ne pienituloiset palkansaajat tai työttömät tule asumaan, maahanmuuttajista puhumatta­kaan.

Selvityshenkilön toimeksiantona oli laa­tia uusi korkotukimalli, mutta samalla val­tiovalta unohti toimeksiannosta asuntopo­litiikan kokonaisuuden tarkastelun. Malli jääkin tästä syystä irralleen kokonaisuudes­ta. Olisi kannattanut miettiä miten välimalli ja sen ehdot vaikuttavat muihin järjestelmiin – ennen kaikkea 40 vuoden korkotukijärjes­telmään. Vaikka onkin hienoa, että valtioval­lalla ja poliitikoilla riittää intoa kehitellä uu­sia malleja, pitäisi kuitenkin samalla muistaa huolehtia kaikkein pienituloisimpienkin asuttamisesta kohtuulliseen hintaan, kut­sutaan sitä nyt peruskauraksi.

Miten peruskauran käy?

Peruskauraa tehdään 40 vuoden korkotu­kimallilla. Sillä järjestelmällä huolehditaan kohtuuhintaisten, valtion tukemien vuok­ra-asuntojen tuottamisesta ja pienitulois­ten asuttamisesta.

On selvää, että toteutuessaan ehdotetus­sa muodossa välimalli vaarantaa 40 vuoden korkotukijärjestelmän käyttöä selvästi, jos 40 vuoden korkotukijärjestelmälle ei tehdä mitään. Korjaamistahan siinä järjestelmäs­sä riittää – selkeimmät epäkohdat ovat lai­nanlyhennysten liiallinen takapainotteisuus edelleen, korkotuen keston lyhyys ja korko­tuen muut (huonot) ehdot. Järjestelmän huonot ehdot ovat rapauttaneet järjestel­män käyttöä, ja samalla vaarantanut kohtuu­hintaisen vuokra-asuntotuotannon raken­nuttamisen. Nyt kun vuoden 2016 alusta ja sen jälkeen hy­väksytyissä kor­kotukilainoissa omavastuukor­ko on palannut takaisin 3,4 %:iin, on valtion ainoaksi tueksi tällä korkotasolla jäämässä valtion täytetakaus. Mallin rajoitukset ja ”tuki” eivät ole tasapai­nossa.

Ongelmana ei ole niinkään rajoitusten pituus, vaan tuen vähyys. Ei ole oikein, et­tä 40 vuoden korkotukimallissa on pidem­mät rajoitusajat, mutta huonommat ehdot kuin ehdotetussa välimallissa. Onkin ehdot­toman keskeistä, että 40 vuoden korkotuki­mallin ehtoja parannetaan. Tätä tosin edel­lyttää myös EU:n valtiontukisäännöksetkin – jos välimalli otetaan pysyvään käyttöön selvityshenkilön ehdottamin ehdoin, väli­mallin ja 40 vuoden korkotukimallin välinen rajoitusten ja tuen keskinäinen suhde ei ole lähelläkään tasapainoa.

Ei myöskään kannata unohtaa, että 40 vuoden korkotukijärjestelmään on jo tehty tiukennuksia ja lisää on vielä suunnitteilla. Eduskunta on vast’ikään hyväksynyt oma­kustannusperiaatteen tiukennuksia koske­van lakipaketin ja valtion tukemiin vuok­ra-asuntoihin on palautumassa tulorajat Helsingin ja Tampereen seudulla. Lisäksi hallitus kaavailee määräaikaisten vuokra­sopimusten käyttöönottoa valtion tukemis­sa vuokra-asunnoissa. Voi kysyä, ketkä teke­vät enää 40 vuoden korkotukijärjestelmällä niitä kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, kun mallissa byrokratiaa lisätään ja ehdot ovat huonot?

Uskon vakaasti, että valtion asuntopolitii­kan tavoitteena ei ole 40 vuoden korkotuki­järjestelmän hautaaminen. Nyt onkin syytä hoitaa asuntopolitiikan kokonaisuus toimi­vaksi ennen kuin on liian myöhäistä!

Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.