Den miljonte ARA-bostaden blev färdig på Busholmen

Den miljonte ARA-bostaden som byggts med statsstöd färdigställdes på Busholmen i Helsingfors. Hoas- Helsingforsregionens studentbostadsstiftels fastighet Medelhavsgatan 5 blir ett hem för nästan 400 studerande. De första invånarna flyttade in i sina nya hem i september 2012.

I huset finns goda förutsättningar för gemenskap och sammanhållning: i tvättstugan får man snabbt sina kläder tvättade och de gemensamma utrymmena har planerats tillsammans med invånarna och Demos Helsingfors. Det finns cykelplats för alla som bor i huset. I husets nedersta våning öppnas en matbutik Områdets trafikförbindelser är utmärkta.

Byggnadsprojektets totala pris är 28,6 M€ och finansiärerna är Kommunfinansiering Abp och ARA.

Hoas Busholmen är ett resultat av samarbete mellan flera olika aktörer: Fastigheten är belägen på en tomt som hyrs av Helsingfors stad, objektets huvudentreprenör är NCC Rakennus Oy och för arkitektplaneringen svarar Arkkitehtitoimisto Helamaa ja Pulkkinen Oy.

Nya bostadshus på Busholmen i Helsingfors. Till vänster Förbundet för ungdomsbostäders (NAL) hus och till höger Hoas hus Medelhavsgatan 5. BILD: Kari Kotila

Publicerad 5.3.2013 kl. 15.50, uppdaterad 5.3.2013 kl. 15.50