ARA kan ta emot och behandla förvaltningsklagan över verksamhet vars tillsyn hör till ARAs lagstadgade uppgifter. Ärendet som gäller klagomålet ska alltså omfattas av ARAs behörighet.
Många frågor och meningsskiljaktigheter som gäller boendet, till exempel mellan ägare och boende i bostäder som finansierats med statligt stöd (s.k. ARA-bostäder) faller utanför ARAs behörighet. Huruvida ett ärende kan behandlas som förvaltningsklagan bedöms alltid från fall till fall. Se punkten "Exempel på ärenden som hör till ARAs behörighet" nedan.
Ett klagomål kan anföras i ett högst två år gammalt ärende. Ett klagomål i ett äldre ärende undersöks inte om det inte finns särskilda skäl till det.
Vad avses med ett klagomål?
Med ett klagomål avses en anmälan eller en angivelse om felaktigt förfarande eller försummelse till tillsynsmyndigheten. Klagomålet kan gälla verksamhet som bedrivs av myndigheter, tjänstemän eller andra som sköter offentliga förvaltningsuppgifter.
Efter att ha satt sig in i klagomålet kan myndigheten ge administrativ styrning till den instans vars verksamhet klagomålet gäller.
Ett klagomål är inte ett sätt att söka ändring
Ett klagomål är aldrig ett sätt att söka ändring i ett beslut. ARA kan inte genom ett beslut som ges på basis av ett klagomål ändra eller upphäva beslut eller andra åtgärder som fattats, utan i klagomålsärenden ska verksamhetens riktighet undersökas i efterhand.
ARA kan i klagomålsavgörandet anmärka på ett eventuellt felaktigt förfarande och vid behov ge den som klagomålet gäller administrativ styrning i ärendet.