11 miljoonan euron fillarit parempaan talteen

RSS
4.3.2022 Meri Majlund, Nina Lehto, Emma Hämäläinen

Finanssialan keskusliiton tilaston mukaan Suomessa varastetaan vuosittain yli 20 000 polkupyörää. Tämä teki vakuutusyhtiöille korvattavaa pelkästään vuonna 2020 yli 11 miljoonaa euroa. 

Lähestyimme arkkitehtitoimistoja eri puolilta Suomea kuullaksemme heidän kokemuksiaan kerrostalojen pyörävarastojen suunnittelusta. Suurin osa haastateltavista arkkitehdeistä kertoi käyttävänsä suunnittelussa apuna Topten, PKS-rava ja RT-ohjekortteja. Myös asemakaava vaikutti suunnittelussa mm. pyöräpaikkojen määrään ja varastotilojen suunnittelu otetaan huomioon jo alusta alkaen.Selvitimme pyörien säilytystä ARA-kohteissa haastatteluilla ja vierailuilla kohteissa. Keräsimme tietoa kerrostalokohteiden pyörävarastojen käytettävyydestä ja suunnitteluratkaisuista sekä siitä, millä keinoilla säilytysturvallisuutta sekä pyörävarastojen käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Tätä tarkoitusta varten valitsimme yhteistyössä ARAn kanssa kymmenen arkkitehtitoimistoa ja kolme vuokrataloyhtiötä haastateltaviksi. Teimme myös kyselyn ammattikorkeakoulun ja yliopiston opiskelijoille pyöräsäilytyksestä. 

Pyörävarastoissa näkyy usein monenlaisia pyörätelineitä. Haastatteluilla selvitimme, kuka valitsee uudiskohteen pyörätelineet ja millä perusteilla? Suurin osa vastaajista kertoi, että arkkitehti suosittelee kohteeseen jotakin tiettyä tuotetta, mutta usein hankinta jää rakennuttajan tai taloyhtiön vastuulle.

Heikoimmassa tilanteessa varastoon ei hankita pyörätelineitä ollenkaan ja siten sekä pyörien säilytysturvallisuus, että varastojen käyttäjälähtöisyys heikkenee huomattavasti. Osa arkkitehdeistä on hyödyntänyt varastojen suunnittelussa myös muiden alojen ammattilaisia, kuten pyörätelineiden valmistajia ja tilasuunnittelijoita.

Automaattisesti syttyvät valot, sähköinen lukitusjärjestelmä, kunnon teline

Tutustuimme myös yhteensä kuuteen uuteen ARA-vuokrataloon kolmessa kaupungissa eri puolilla Suomea. Vierailimme kohteissa tutustuen niiden pyörä- ja ulkovälinevarastoihin sekä ulkona, taloyhtiön alueella oleviin pyörän säilytystelineisiin.

Lähes jokaisessa kohteessa pyörien säilytysmahdollisuudet oli ratkaistu eri tavoin.

Yllätykseksemme huomasimme, että vain yhdessä näistä kohteista varastoon oli valittu teline, josta polkupyörän saa rungosta asti kiinni. Muissa kohteissa pyörävarastot olivat täynnä irrallisia lattialle sijoitettuja telineitä tai seinäkoukkuja, joista pyörän sai eturenkaasta kiinni.

Viidessä kohteessa säilytystilat olivat asukasmäärään ja pyöriin nähden suhteellisen sopivan kokoisia ja varastot olivat siistissä kunnossa. Yhdessä kohteessa tilaa oli aivan liian vähän, joten varasto oli ahdas ja sotkuinen.

Useimmissa kohteista pyörävaraston valot syttyivät automaattisesti päälle ja talossa oli käytössä sähköinen lukitusjärjestelmä, jonka avulla tiloihin kulkua pystytään seuraamaan. Selvitystyömme perusteella nämä kaksia asiaa ovat keskeisiä pyörävarastojen turvallisuutta lisääviä tekijöitä. Lisäksi ihannevarastosta on kameravalvonta ja telineet, joissa pyörän saa rungosta asti kiinni.

Näkemyksemme mukaan näiden ominaisuuksien avulla asukkaiden pyörien säilytysturvallisuus kasvaisi huomattavasti ja varastojen käytöstä saataisiin asukkaille mahdollisimman mielekästä ja käytännöllistä.

Ahdas ja vaikeakäyttöinen varasto ei houkuttele 

Polkupyöriä
Polkupyörien säilytyksessä on parannettavaa.

Teetimme kyselyn LAB-Ammattikorkeakoulun ja LUT-Yliopiston kerrostaloissa asuville opiskelijoille ja henkilökunnalle. Kyselyssä kartoitettiin pyöräsäilytystottumuksia ja kerättiin tietoa pyöriin kohdistuneesta ilkivallasta ja varkauksista.

Kyselyyn vastasi 60 henkilöä, joista 83 % kertoi, että hänen asuintalostaan löytyy pyörävarasto, mutta vain 67 % vastaajista säilytti pyöräänsä varastossa. Yli kolmasosa vastaajista koki oman taloyhtiönsä pyörä- ja ulkovälinevarastot ahtaiksi ja vaikeakäyttöisiksi. Huonot kokemukset ja varastojen epäkäytännöllisyys ajaa asukkaat säilyttämään pyöriään paljon ulkona ja täten säilytysturvallisuus heikkenee ja pyörä altistuu helpommin myös ilkivallalle.

Sähköpyörän omistajat ovat oma lukunsa. He eivät halua tai uskalla säilyttää pyöräänsä taloyhtiön varastossa varkauksien ja ilkivallan pelon takia. Moni säilyttää sähköpyöräänsä joko asuntonsa parvekkeella tai asunnossaan sisällä. Pyörän vieminen asuntoon on usein sekä haastavaa, että työlästä ja samalla myös talon yleiset tilat kuten rappukäytävät ja hissit likaantuvat ja voivat jopa vaurioitua.

Sähköpyörien omistajien luottamusta varaston turvallisuuteen voitaisiin lisätä varaston yleisen turvallisuuden parantamisen lisäksi hankkimalla varastoon tarpeeksi tukevat ja luotettavat pyörätelineet, joihin myös sähköpyörän lukitseminen on helppoa. Varastoihin voitaisiin myös hankkia erillisiä lukollisia säilytyskaappeja, joissa sähköpyörien akkuja voitaisiin ladata turvallisesti ja tehokkaasti.

Pyörävarastojen turvallisuudessa on selkeästi parannettavaa

Kaikki kyselyyn vastanneet kertovat lukitsevansa pyöränsä lähes aina. Yli 80 % vastaajista lukitsee pyöränsä irrallisella lukolla. Näistä yli puolet käyttää aina lisäksi myös pyörän omaa lukkoa. Vaijerilukko ja U-lukko, olivat selkeästi vastaajien keskuudessa suosituimmat lukitusmenetelmät.

Valitettavasti edes riittävät erilliset lukot eivät suojaa pyörää varkaudelta: noin joka kolmannelta vastaajalta oli varastettu joskus polkupyörä. Näistä henkilöistä 68 % kertoi, että pyörä on varastettu taloyhtiön pihalta ja noin 10 %:lta taloyhtiön pyörävarastosta. Lähes puolet vastaajista kertoi tietävänsä, että taloyhtiön alueelta on varastettu polkupyöriä muilta asukkailta.

Pyörävarastoissa ilkivalta oli kuitenkin harvinaisempaa ja se kohdistui enimmäkseen helposti irrotettavien osien varastamiseen ja renkaiden puhkomiseen.

Vastaajia pyydettiin arvioimaan talonsa pyörävaraston turvallisuus asteikolla 1-10. Keskiarvo vastaajien kesken oli 6,4, joten ainakin asukkaiden näkökulmasta pyörävarastojen turvallisuudessa on selkeästi parannettavaa.

Kyselyyn vastanneet henkilöt saivat kertoa myös omia kehitysideoitaan polkupyörien säilytysturvallisuuden parantamiseksi. Vastaajien keskuudessa nousi vahvasti esiin parempien ja käytännöllisempien pyörätelineiden tarve taloyhtiöiden pyörävarastoissa. Suurin osa vastaajista toivoi kiinteitä pyörätelineitä, joihin pyörän saisi lukittua rungosta kiinni. Myös henkilö- tai asuntokohtaiset paikat olivat monen vastaajan toiveissa ja varastoon kulku tulisi olla helppo ja esteetön, jotta pyörävarastojen käyttö olisi mahdollisimman vaivatonta.

Pyörävarastojen yleistä säilytysturvallisuutta parantavia tekijöitä:

  • Pyörätelineissä mahdollisuus lukita pyörä rungosta kiinni
  • Ovien sähkölukitus
  • Automaattivalot tilassa
  • Kameravalvonta, joka kattaa myös tilan uloskäynnit
  • Tilan helppokäyttöisyys ja esteettömyys, jotta asukkaat suosivat varastojen käyttöä ulkona säilyttämisen sijaan
  • Mahdollisuus säilyttää polkupyörää asuntokohtaisissa varastoissa, kuten häkkivarastossa
  • Varastossa selkeät käyttöohjeet pyörän lukitsemisesta kyseisessä varastossa käytössä oleviin telineisiin
  • Sähköpyörien akuille omat lukittavat latauskaapit/pisteet
Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.