Tuunaa Taajama ™

Toimintamalli: Asukasosallisuuden lisääminen pelin muodossa

Toteuttaja/toteuttajat:

Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lahti School of Innovation

Kenelle:

 

Toiminnan/toimintamallin tarkoitus:

a) Voidaan kerätä tietoa asukkaiden näkemyksistä omasta ympäristöstään 

b) Havainnollistaa suunnitteluun liittyvää monimutkaisuutta. Kaupunkilainen kaupunkisuunnittelijana

Avainsanat:

asukasosallistuminen, pelit

Hankkeet/projektit, joissa mukana:

Osterit - Lähiöiden helmet / Lähiöohjelma 2008-2011

 

Kuvaus:

Tuunaa Taajama -peli syntyi Lappeenrannan teknillisen yliopiston Lahti School of Innovationissa, kun mietittiin miten voitaisiin yleisötapahtumassa mukavalla tavalla kerätä tietoa siitä mitä lähipalveluita ihmiset arvostavat. Pelin avulla saamme selville: 

  •  millaisia palveluita pidetään tärkeimpinä 1km säteellä 
  • saamme selville palveluiden ja asioiden tärkeysjärjestyksen 
  • saamme selville mitä uusia asioita asukkaat haluavat 
  • saamme selville millaisiin muodostelmiin palvelut ja asiat halutaan sijoittaa 

Pelin voidaan katsovan olevan muunnos ”ääneenajattelu” -tekniikasta, jota käytetään tuotteiden- ja palveluiden testaamisessa. Pelin ohessa voidaan kirjata ylös pelaajan demografisia tietoja (ikä, sukupuoli, missä asuu), nauhoittaa tai tehdä muistiinpanoja pelaajan äänenajattelusta. Tästä tosin täytyy muistaa pelaajalle kertoa, jos peliä käytetään tutkimusaineistona tutkimustarkoituksiin. 

Pelin tuottamat ”taajamat” dokumentoidaan valokuvaamalla. On hyvä myös laittaa numerotunniste jokaiseen taajamaan esimerkiksi post-it -lapulla, jotta erotetaan eri pelaajat toisistaan. Valokuvista voidaan laskea analysoida mitä palveluja ihmiset arvostivat. Tämä on hieman työläs vaihe ja sitä aiotaankin kehittää eteenpäin. 

Pelin idea:

Pelilauta voi olla karttapohja tms. 

Nappuloiksi sopii hyvin erilaiset symbolit.

Tuunaa Taajama -pelissä pelaaja valitsee 10 itselleen tärkeää palvelua tai asiaa, jotka hän haluaa että on 1km sisällä kodistaan. 

Ensin pelaaja valitsee haluamansa palvelut (nappulat) laudalle ja asettaa ne tärkeysjärjestykseen. 

Tämän tärkeysjärjestyksen pelin ohjaaja taltioi esim. valokuvaamalla.

Huomioitavaa/kokemuksia:

Peli oli erittäin suosittu etenkin perheiden tehdä yhdessä.

Hyödyt lähiöiden kehittämiselle:

Uusi ja mukava tapa kerätä tietoa Antaa pelaajalle aikaa miettiä omaa vastaustaan ja mielipidettään asiaan Synnyttää keskustelua

Julkaistu 23.5.2013 klo 13.21, päivitetty 28.7.2023 klo 9.19