Elinkeinojen kehittäminen esikaupunkialueilla

 

Toteuttaja/toteuttajat:

lähiöprojekti, kiinteistövirasto, talous- ja suunnittelukeskus (elikeinoyksikkö / kehittämis- osasto), kaupunkisuunnittelu- virasto

Kenelle:

esikaupunkialueiden yritykset, kolmannen sektorin toimijat, kaupungin hallintokunnat

Toiminnan/toimintamallin tarkoitus:

Elinkeinotoiminnan markkinointi yhdessä paikallisten yritysten ja muiden toimijoiden kanssa

Avainsanat:

elinkeinomarkkinointi, yritystoiminta, esikaupunkien kehittäminen, asemanseutujen kehittäminen

Hanke / projektit, joissa mukana:

Esikaupunkeja tunnetuksi metropolialueen keskiössä sijaitsevina mahdollisuuksina yrityksille -hanke / Lähiöohjelma 2008-2011


Kuvaus:

- Elinkeinotoiminnan markkinointi yhdessä paikallisten yritysten ja muiden toimijoiden kanssa Helsingin elinkeinostrategian mukaisilla painopistealueilla Itä-Helsingissä, Herttoniemi-Roihupelto, Itäkeskus- Puotila–Myllypuro. 

- Uusien yritysten ja työpaikkojen houkutteleminen alueille. 

- Metrovarren kaupunginosien elinkeinoelämän monipuolisen kehityksen varmistaminen, alueiden houkuttelevuuden parantaminen yritysten sijoittumispaikkana sekä viihtyisyyden ja vetovoimaisuuden korostaminen korkean profiilin asuinalueina, jotka tarjoavat asuntoja ja virkistysmahdollisuuksia yritysten työntekijöille 

- Toimintamallin kehittämistä esikaupunkialueiden elinkeinomarkkinoinnille viestinnän, markkinoinnin, yhteistyön, seminaarien ja kehittämishankkeiden (yritysalueen kadun kehittäminen) kautta 

- Kaupungin sekä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyön ja toimintamallien kehittäminen yhteistyönä

Huomioitavaa/kokemuksia:

Elinkeinotoiminnan edistämisen kannalta tärkeää kehitettää julkisen ja yksityisen sektorin välistä keskustelua ja tavoitteiden määrittelyä sekä luoda pohja myös 4P:n toimintamallille. Hankkeen haasteena toimijoiden tavoittaminen, informaation kattava välittäminen sekä toimijoiden sitouttaminen yhteiseen tekemiseen. Markkinoinnin ja tiedottamisen tärkeys, joka luo kuvaa kaupungin tahtotilasta.

Hyödyt lähiöiden kehittämiselle:

Uusien yritysten ja työpaikkojen houkutteleminen esikaupunkialueille, joissa lähtökohtaisesti vaikeaa luoda elinkeinotoimintaa. Tukee myös esikaupunkien toiminnallisuutta ja sosiaalista ympäristöä

Julkaistu 23.5.2013 klo 13.22, päivitetty 28.7.2023 klo 9.14