Kuntien asumisen strateginen suunnittelu ja vanhan asuntokannan sopeuttaminen on ajankohtainen haaste. Joissakin kunnissa voi olla ylitarjontaa vuokra-asunnoista, toisaalla on asunto- ja tonttipulaa. Tonteille ja pienasunnoille keskeisiltä paikoilta on tarvetta sijaintikunnasta riippumatta.
Isoista asunnoista pienempiin
Suomen rakennuskannan uusiutumisvauhti on keskimäärin reilun prosentin tasolla. Asuntokanta, joka suurelta osin rakennettiin 1970–80-luvulla, ei vastaa kaikilta osin asunnontarvitsijoiden tarpeeseen. Samanaikaisesti ruokakuntien koot ovat pienentyneet ja sinkkuuntuminen on yleinen ilmiö. ARA-asunnoissa on noin 20 % yksiöitä ja valtakunnallisesti kysyntä kohdistuu 60–80 % näihin pienasuntoihin. ARA-vuokra- ja myös asumisoikeusasunnoissa on tyhjillään kolmioita ja sitä isompia asuntoja ja omistusasuntokolmioiden myymisajat ovat pidentyneet myös kasvukeskuksissa.
Vanhan asuntokannan ja asuntoalueiden uudistamissuunnitelmiin, vuokratalojen monipuoliseen kehittämiseen, korjaus- ja täydennysrakentamiseen tai erityisryhmien asumisen kehittämistarpeisiin on usein kiinnitetty vähemmän huomiota kaupunkien ja kuntien asumisen suunnittelussa. Asumisen ja uusien asuntojen rakentamisen hinta ja korkotaso puhuttavat sen sijaan jatkuvasti.
Haasteena vuokra-asuntojen määrän optimointi
Kunnissa asumisen suunnittelu ja kaavoitus ovat pitkälti perustuneet jatkuvaan väestön ja työpaikkojen kasvuun. Siksi painopiste on ollut uusien asuntoalueiden kaavoitustyössä. Ikäihmisten määrä kasvaa jatkuvasti. Vuokra-asuntojen määrän optimointi tai erityisryhmille tarkoitettujen asuntojen tarpeen suunnittelu on entistä tärkeämmässä roolissa kunnan asumisen ja kaavoituksen strategisessa suunnittelussa.
Kasvukeskuspaikkakunnilla ja vähenevän asuntokysynnän kunnissa on myös tärkeää tunnistaa, miten voidaan ”kysyntäpaikoilla” monipuolisesti uudistaa asuntokantaa. Tarvitaan radikaalejakin alueellisia suunnitelmia ja investointien tarkkaa riskien arviointia siitä, mitä kannattaa korjata ja mitä on järkevää myydä tai purkaa. Kunnalla on mahdollisuus vaikuttaa muun asuntokannan arvoon muun muassa vähentämällä vuokra-asuntokantaa alueilla, missä vuokra-asuntojen kysyntä on vähäisempää tai asuntojen arvo on pudonnut merkittävästi. Muun muassa Heka Oy on tehnyt monipuolista ARA-vuokra-asuntojen uudistamistyötä esimerkiksi Jakomäen asunto-alueella peruskorjaamalla ja myös purkamalla sekä uudelleen rakentamalla.
Suunnittelusta toimenpiteisiin
Kunnan kokonaiskustannuksiin voidaan vaikuttaa muun muassa täydennysrakentamalla hyvien joukkoliikenneyhteyksien varteen. Segregoituneiden asuntoalueiden ja korjausvelkaisten kiinteistöjen kannan kehittäminen vaatii uusia monipuolisia ja räätälöityjä keinoja. Kunnissa ja alueilla, joissa asuntojen kysyntä vähenee, nousevat tämän takia keskeiseen rooliin esimerkiksi vajaakäytön vähentäminen ja korjausvelkaisten kiinteistöjen monipuolinen sekä suunnitelmallinen kehittäminen. Korjaustarpeessa olevat vuokratalot voivat olla haaste kunnalle, mutta samalla niihin voi liittyä positiivinen mahdollisuus kehittää yksittäisillä hankkeilla kunnan asumista useammalla osa-alueella.
Kunnilla on mahdollisuus ja velvollisuus vaikuttaa vuokra-asuntokannan ja erityisryhmien asuntojen määrään sekä asuntokannan sopeuttamiseen kysyntää vastaavaksi. Kunnat haluavat yhä enemmän saada tuottoa omistamaltaan vuokrataloyhtiöltä, minkä vuoksi kiinteistönkannan kehittäminen myös taloudellisesti kestävällä tavalla on tärkeää.
Huomio yksittäisten rakennusten sijasta energiatehokkaisiin asuinalueisiin
Energiatuotannon omavaraisuuden sekä asumisen ja maankäytön kokonaisvaltaisen suunnittelun myötä nousee vahvasti esille asumisen ja rakentamisen uudet roolit. Rakentaminen ja rakennukset vastaavat noin 40 % energiankulutuksesta ja päästöistä. Asuntorakentamisen energiatehokkailla ratkaisuilla voidaan asumiskustannuksia jopa alentaa elinkaaren aikana, mikä onkin konkreettisesti todistettu ARAn Asumisen uudistaminen 2009–2012 -projektin pilottihankkeissa.
Energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvan energian tuotanto on tarpeen laajentaa koskemaan yksittäisen rakennuksen sijasta uusien sekä vanhojen asuntoalueiden suunnittelua. Kaupunkien ja kuntien uudis- ja täydennysrakentamisen strategiseen suunnitteluun pitäisikin kytkeä alueellisten energiantuotantovaihtoehtojen tarkastelu sekä energian varastointimahdollisuudet, siellä missä se on luontevaa ja tuottavaa. Kunta ja myös asukas voi saada taloudellista hyötyä kaavoittamalla ja rakentamalla kokonaisia asuinalueita palvelevia, tehokkaita energiantuotantoratkaisuja (mm. hybridimalleilla) jo rakennetun infrastruktuurin äärelle.
Alueet rakennetaan kestämään vuosisatoja ja tämän vuoksi on tärkeää, että suunnittelua ja rakentamista ohjataan kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Haasteena on se, että taloudellisten arvojen yhtälöä maltetaan tasapuolisesti tarkastella myös kokonaisvaltaisesti kuntien, yhteisöjen ja asukkaiden kannalta, samalla kun vanhoja asuntoalueita kehitetään.
Yhdyskuntasuunnittelun haasteena on, miten kunnan kokonaisvaltainen asumisen suunnittelu voitaisiin paremmin kytkeä maankäytön ja kaavoituksen suunnitteluun etenkin vanhojen asuntoalueiden uudistamis- ja täydennyskaavoituksen tarpeista. Tavoitteena voisi olla se, että päätetään, miten kokonaisvaltaisesti asumisen-, vuokrataloyhtiöiden ja erityisryhmien strategiset suunnitelmat otetaan kokonaisvaltaisemmin huomioon samalla tavoin kuin ympäristö-, luonto- ja kulttuuriarvot sekä liikenne-, energia- ja ilmastostrategiat.
Kiinteistökannan kehittäminen kytkettävä osaksi asumisen suunnittelua
ARA on tehnyt Kassu-työkirjan kuntien kokonaisvaltaisen asumisen suunnittelutyön avuksi. Sen avulla saadaan kokonaisvaltaisempi näkökulma asumisen suunnitteluun. Työkalua kehitetään sähköiseen muotoon yhdessä Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) kanssa. Kassu2 kytketään myös SYKEn Liiteri-tietokantaan, joka on elinympäristön tieto- ja analyysipalvelu.
Vuokrataloyhtiöiden strategioiden tukena on myös ARAn salkutustyökalu, jonka avulla voidaan jakaa vuokra-asuntokanta neljään eri salkkuun: pidettäviin, kehitettäviin, selvitettäviin ja luovuttaviin. Näillä voidaan arvioida asuntokannan kuntoa, sijainnin edullisuutta, käyttöastetta ja korjaustarvetta. Työkalut avustavat toimenpiteiden kuten vanhan kannan uudistamisen ja vähentämisen, käyttötarkoituksen muutosten ja uudisrakentamisen suunnittelussa. Toimenpiteet on tärkeä kytkeä myös kuntien kokonaisvaltaisen asumisen ja maankäytön suunnitelmien kautta kestävään alue- ja yhdyskuntasuunnitteluun.
Vuokrataloyhtiöiden asuntokannan uudistamisen, rakentamisen ja myös vähentämisen toimenpiteiden rahoittamiseen tulisi voida soveltaa normaaleita kiinteistökehittämisen keinoja. Tästä syystä ARA-asuntoihin liittyviä säännöksiä tulisi joiltakin osin joustavoittaa.
Yksi kiinteistökehittämisen keino on kierrättäminen. Kierrättämällä varallisuutta voidaan edistää monipuolisten toimenpiteiden toteuttamista; toisin sanoen myymällä asuntokantaa voitaneen rahoittaa uudistuotannon, peruskorjauksen, käyttötarkoituksen muutoksen omarahoitusosuuksia, täydennys- ja lisärakentamista ja purkamisen toimenpiteitä.
Käytäntö on osoittanut, että joissakin tapauksissa vuokra-asuntokantaa ei voida korjata tai vähentää purkamalla, koska muun asuntokannan vastattavaksi jäävät omarahoitusosuudet sekä jäljelle jäävät lainat ja maksut nostavat edelleen vuokratasoa. Myymisellä saatavilla varoilla voisi lisäksi rahoittaa rakennusoikeuden lisäystä sekä tonttien hankintaa. Myyminen soveltunee niille asuntomarkkina-alueille missä asunnoilla on vielä kysyntää ja markkina-arvoa.
Rohkeilla ratkaisuilla eteenpäin
Vuokrataloyhtiöissä on päätöksenteko helpompaa kuin osakeyhtiötaloissa. On helppo esimerkiksi leikkiä ajatuksella asuntojen pilkkomisesta: miksi ei muutettaisi esimerkiksi 1 000 kolmiota 2 000 pienasunnoksi? Se ei vaatisi yhtään uutta tonttiakaan. Mutta toinen kysymys on, kuinka kokonaistaloudellisesti kannattavaa se olisi – etenkin vähenevän asuntokysynnän alueella. Voitaisiinko lisäksi esimerkiksi julkisivuihin lisättävillä moduulirakenteilla helpottaa huoneistojen jakoa kahdeksi pienasunnoksi? Toisaalta riittävällä rakennusoikeuden ja kerroskorkeuden lisäyksellä on mahdollisuus ratkaista monipuolisesti kysyttyjen vuokra-asuntojen rakentamista ja myös asunto-osakeyhtiöiden uudistamista ja täydennysrakentamista?
Kaavoituksen ja asumisen suunnittelusta tulisi päästä luontevasti kiinteistökannan kestäviin uudistamisen ja rakentamisen toimenpiteisiin ja siirtyä ”uudelle 2010-luvulle”. Suunnittelussa tulisi toteuttaa uusia ja räätälöityjä malleja niin, että jokaisessa kunnassa ja jokaisella asuntoalueella on tarpeeksi monipuolinen asuntokanta, joka sopii eri elämänvaiheissa oleville asukkaille ja heidän taloudelleen.