Kokonaisvaltainen ote yhdyskuntien uudistamiseen

RSS
24.9.2015 Marianne Matinlassi, ARA

  ARA-viesti 2/2015, kiinteistökannan kehittäminen, nosto

 

Kuntien asumisen strateginen suunnittelu ja vanhan asuntokannan sopeuttaminen on ajankohtainen haaste. Joissakin kunnissa voi olla ylitarjontaa vuokra-asunnoista, toisaalla on asunto- ja tonttipulaa. Tonteille ja pienasunnoille keskeisiltä paikoilta on tarvetta sijaintikunnasta riippumatta.

Isoista asunnoista pienempiin

Suomen rakennuskannan uusiutumisvauh­ti on keskimäärin reilun prosentin tasolla. Asuntokanta, joka suurelta osin rakennet­tiin 1970–80-luvulla, ei vastaa kaikilta osin asunnontarvitsijoiden tarpeeseen. Saman­aikaisesti ruokakuntien koot ovat pienenty­neet ja sinkkuuntuminen on yleinen ilmiö. ARA-asunnoissa on noin 20 % yksiöitä ja val­takunnallisesti kysyntä kohdistuu 60–80 % näihin pienasuntoihin. ARA-vuokra- ja myös asumisoikeusasunnoissa on tyhjillään kol­mioita ja sitä isompia asuntoja ja omistus­asuntokolmioiden myymisajat ovat piden­tyneet myös kasvukeskuksissa.

Vanhan asuntokannan ja asuntoalueiden uudistamissuunnitelmiin, vuokratalojen monipuoliseen kehittämiseen, korjaus- ja täydennysrakentamiseen tai erityisryhmien asumisen kehittämistarpeisiin on usein kiin­nitetty vähemmän huomiota kaupunkien ja kuntien asumisen suunnittelussa. Asumisen ja uusien asuntojen rakentamisen hinta ja korkotaso puhuttavat sen sijaan jatkuvasti.

Haasteena vuokra-asuntojen määrän optimointi

Kunnissa asumisen suunnittelu ja kaavoitus ovat pitkälti perustuneet jatkuvaan väestön ja työpaikkojen kasvuun. Siksi painopiste on ollut uusien asuntoalueiden kaavoitus­työssä. Ikäihmisten määrä kasvaa jatkuvas­ti. Vuokra-asuntojen määrän optimointi tai erityisryhmille tarkoitettujen asuntojen tar­peen suunnittelu on entistä tärkeämmässä roolissa kunnan asumisen ja kaavoituksen strategisessa suunnittelussa.

Kasvukeskuspaikkakunnilla ja vähenevän asuntokysynnän kunnissa on myös tärkeää tunnistaa, miten voidaan ”kysyntäpaikoil­la” monipuolisesti uudistaa asuntokantaa. Tarvitaan radikaalejakin alueellisia suunni­telmia ja investointien tarkkaa riskien arvi­ointia siitä, mitä kannattaa korjata ja mitä on järkevää myydä tai purkaa. Kunnalla on mahdollisuus vaikuttaa muun asuntokan­nan arvoon muun muassa vähentämällä vuokra-asuntokantaa alueilla, missä vuok­ra-asuntojen kysyntä on vähäisempää tai asuntojen arvo on pudonnut merkittäväs­ti. Muun muassa Heka Oy on tehnyt moni­puolista ARA-vuokra-asuntojen uudistamis­työtä esimerkiksi Jakomäen asunto-alueella peruskorjaamalla ja myös purkamalla sekä uudelleen rakentamalla.

Suunnittelusta toimenpiteisiin

Kunnan kokonaiskustannuksiin voidaan vai­kuttaa muun muassa täydennysrakentamal­la hyvien joukkoliikenneyhteyksien varteen. Segregoituneiden asuntoalueiden ja korjaus­velkaisten kiinteistöjen kannan kehittämi­nen vaatii uusia monipuolisia ja räätälöityjä keinoja. Kunnissa ja alueilla, joissa asunto­jen kysyntä vähenee, nousevat tämän takia keskeiseen rooliin esimerkiksi vajaakäytön vähentäminen ja korjausvelkaisten kiinteis­töjen monipuolinen sekä suunnitelmallinen kehittäminen. Korjaustarpeessa olevat vuok­ratalot voivat olla haaste kunnalle, mutta sa­malla niihin voi liittyä positiivinen mahdolli­suus kehittää yksittäisillä hankkeilla kunnan asumista useammalla osa-alueella.

Kunnilla on mahdollisuus ja velvollisuus vaikuttaa vuokra-asuntokannan ja erityis­ryhmien asuntojen määrään sekä asunto­kannan sopeuttamiseen kysyntää vastaa­vaksi. Kunnat haluavat yhä enemmän saada tuottoa omistamaltaan vuokrataloyhtiöltä, minkä vuoksi kiinteistönkannan kehittämi­nen myös taloudellisesti kestävällä tavalla on tärkeää.

Huomio yksittäisten rakennusten sijasta energiatehokkaisiin asuinalueisiin

Energiatuotannon omavaraisuuden sekä asumisen ja maankäytön kokonaisvaltai­sen suunnittelun myötä nousee vahvasti esille asumisen ja rakentamisen uudet roo­lit. Rakentaminen ja rakennukset vastaavat noin 40 % energiankulutuksesta ja päästöis­tä. Asuntorakentamisen energiatehokkail­la ratkaisuilla voidaan asumiskustannuksia jopa alentaa elinkaaren aikana, mikä onkin konkreettisesti todistettu ARAn Asumisen uudistaminen 2009–2012 -projektin pilotti­hankkeissa.

Energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvan energian tuotanto on tarpeen laajentaa koskemaan yksittäisen rakennuk­sen sijasta uusien sekä vanhojen asuntoalu­eiden suunnittelua. Kaupunkien ja kuntien uudis- ja täydennysrakentamisen strategi­seen suunnitteluun pitäisikin kytkeä alu­eellisten energiantuotantovaihtoehtojen tarkastelu sekä energian varastointimah­dollisuudet, siellä missä se on luontevaa ja tuottavaa. Kunta ja myös asukas voi saada taloudellista hyötyä kaavoittamalla ja raken­tamalla kokonaisia asuinalueita palvelevia, tehokkaita energiantuotantoratkaisuja (mm. hybridimalleilla) jo rakennetun infrastruk­tuurin äärelle.

Alueet rakennetaan kestämään vuosisa­toja ja tämän vuoksi on tärkeää, että suun­nittelua ja rakentamista ohjataan kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Haas­teena on se, että taloudellisten arvojen yhtä­löä maltetaan tasapuolisesti tarkastella myös kokonaisvaltaisesti kuntien, yhteisöjen ja asukkaiden kannalta, samalla kun vanhoja asuntoalueita kehitetään.

Yhdyskuntasuunnittelun haasteena on, miten kunnan kokonaisvaltainen asumi­sen suunnittelu voitaisiin paremmin kyt­keä maankäytön ja kaavoituksen suunnit­teluun etenkin vanhojen asuntoalueiden uudistamis- ja täydennyskaavoituksen tar­peista. Tavoitteena voisi olla se, että pääte­tään, miten kokonaisvaltaisesti asumisen-, vuokrataloyhtiöiden ja erityisryhmien stra­tegiset suunnitelmat otetaan kokonaisval­taisemmin huomioon samalla tavoin kuin ympäristö-, luonto- ja kulttuuriarvot sekä liikenne-, energia- ja ilmastostrategiat.

Kiinteistökannan kehittäminen kytkettävä osaksi asumisen suunnittelua

ARA on tehnyt Kassu-työkirjan kuntien ko­konaisvaltaisen asumisen suunnittelutyön avuksi. Sen avulla saadaan kokonaisvaltai­sempi näkökulma asumisen suunnitteluun. Työkalua kehitetään sähköiseen muotoon yhdessä Suomen ympäristökeskuksen (SY­KE) kanssa. Kassu2 kytketään myös SYKEn Liiteri-tietokantaan, joka on elinympäristön tieto- ja analyysipalvelu.

Vuokrataloyhtiöiden strategioiden tukena on myös ARAn salkutustyökalu, jonka avulla voidaan jakaa vuokra-asuntokanta neljään eri salkkuun: pidettäviin, kehitettäviin, sel­vitettäviin ja luovuttaviin. Näillä voidaan arvioida asuntokannan kuntoa, sijainnin edullisuutta, käyttöastetta ja korjaustarvet­ta. Työkalut avustavat toimenpiteiden kuten vanhan kannan uudistamisen ja vähentämi­sen, käyttötarkoituksen muutosten ja uudis­rakentamisen suunnittelussa. Toimenpiteet on tärkeä kytkeä myös kuntien kokonaisval­taisen asumisen ja maankäytön suunnitel­mien kautta kestävään alue- ja yhdyskunta­suunnitteluun.

Vuokrataloyhtiöiden asuntokannan uu­distamisen, rakentamisen ja myös vähentä­misen toimenpiteiden rahoittamiseen tulisi voida soveltaa normaaleita kiinteistökehit­tämisen keinoja. Tästä syystä ARA-asuntoi­hin liittyviä säännöksiä tulisi joiltakin osin joustavoittaa.

Yksi kiinteistökehittämisen keino on kier­rättäminen. Kierrättämällä varallisuutta voi­daan edistää monipuolisten toimenpitei­den toteuttamista; toisin sanoen myymällä asuntokantaa voitaneen rahoittaa uudistuo­tannon, peruskorjauksen, käyttötarkoituk­sen muutoksen omarahoitusosuuksia, täy­dennys- ja lisärakentamista ja purkamisen toimenpiteitä.

Käytäntö on osoittanut, että joissakin tapauksissa vuokra-asuntokantaa ei voi­da korjata tai vähentää purkamalla, koska muun asuntokannan vastattavaksi jäävät omarahoitusosuudet sekä jäljelle jäävät lai­nat ja maksut nostavat edelleen vuokrata­soa. Myymisellä saatavilla varoilla voisi li­säksi rahoittaa rakennusoikeuden lisäystä sekä tonttien hankintaa. Myyminen sovel­tunee niille asuntomarkkina-alueille missä asunnoilla on vielä kysyntää ja markkina-arvoa. 

Rohkeilla ratkaisuilla eteenpäin

Vuokrataloyhtiöissä on päätöksenteko hel­pompaa kuin osakeyhtiötaloissa. On help­po esimerkiksi leikkiä ajatuksella asuntojen pilkkomisesta: miksi ei muutettaisi esimer­kiksi 1 000 kolmiota 2 000 pienasunnoksi? Se ei vaatisi yhtään uutta tonttiakaan. Mutta toinen kysymys on, kuinka ko­konaistaloudellisesti kannattavaa se olisi  – etenkin vähenevän asuntokysynnän alu­eella. Voitaisiinko lisäksi esimerkiksi jul­kisivuihin lisättävillä moduulirakenteil­la helpottaa huoneistojen jakoa kahdeksi pienasunnoksi? Toisaalta riittävällä raken­nusoikeuden ja kerroskorkeuden lisäyksel­lä on mahdollisuus ratkaista monipuolisesti kysyttyjen vuokra-asuntojen rakentamista ja myös asunto-osakeyhtiöiden uudistamis­ta ja täydennysrakentamista?

Kaavoituksen ja asumisen suunnittelus­ta tulisi päästä luontevasti kiinteistökannan kestäviin uudistamisen ja rakentamisen toi­menpiteisiin ja siirtyä ”uudelle 2010-luvul­le”. Suunnittelussa tulisi toteuttaa uusia ja räätälöityjä malleja niin, että jokaisessa kunnassa ja jokaisella asuntoalueella on tarpeeksi monipuolinen asuntokanta, joka sopii eri elämänvaiheissa oleville asukkaille ja heidän taloudelleen.

Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.