Apuväline kuntien palveluasuntotarpeen ja -kannan arviointiin

RSS
24.9.2015 Saara Nyyssölä, ARA

 
ARA on laatinut kaksi uutta lomaketta (arviointimalli), jotka liitetään mukaan haettaessa investointiavustusta vuodelle 2016 ikääntyneiden ja kehitysvammaisten asumishankkeisiin.

Ikääntyneiden palveluasuntotarpeen ja -kannan arviointimallin tarkoitus on määrittää kuntien palveluasunto­jen tarve pitkällä aikavälillä, kartoit­taa olemassa olevat kohteet ja niihin liittyvät toimenpiteet kuten peruskorjaus ja rakennusten käytöstä sekä uusien asuntokohteiden tarve. 

Arviointimalli pohjautuu kunnan väes­törakenteeseen ja -ennusteeseen. Kunnan väestökehitystä tarkastellaan ikäryhmittäin Tilastokeskuksen toteuma- ja ennustetieto­jen perusteella. Tämä mahdollistaa tietojen vertailun. Keskeistä on arvioida muistisai­rauksista johtuva tehostetun palveluasumi­sen tarve lähivuosina ja -vuosikymmeninä. Keskivaikeasti ja vaikeasti muistisairaiden esiintyvyys on Kansallisen muistiohjelman 2012–2020 mukaan 65−74-vuotiailla 4,2 %, 75−84-vuotiailla 10,7 % ja yli 85-vuotiailla 35,0 %.

Tehostetun palveluasumisen lisäksi ny­kyisestä asuntokannasta arvioidaan laitos­hoidon kohteet (terveyskeskuksen vuode­osastot, vanhainkodit) sekä ns. tavallinen palveluasuminen, senioritalot ja ikääntyneille tarkoitetut vuokratalot.

Miten arviointimalli toimii?

Uusia investointeja varten kunnan on kar­toitettava alueellaan olevat palvelutalot: nii­den asuntojen lukumäärä, käyttöaste sekä mahdollinen peruskorjaaminen tehostetuksi palveluasumiseksi. Sisällyttämällä kartoituk­seen koko palveluasuntokanta sekä ARA-rahoitteiset että vapaarahoitteiset kohteet saa­daan kokonaiskuva kunnan alueella olevasta palveluasuntokapasiteetista ja uusien investointien tarpeesta. Keskeistä on saada tieto tehostetun palveluasumisen paikkojen mää­rästä ja kohteiden käyttöasteesta sekä raken­nusteknisestä ja toiminnallisesta kunnosta.

Arviointimalli toimii laskurina, joka ko­koaa yhteen kunnan omat ja yksityiset sekä ARA-rahoitteiset rakenteilla ja vireillä olevat tehostetun palveluasumisen kohteet uu­distuotannon, perusparannuskohteiden ja käyttötarkoituksen muutoskohteiden mu­kaan eriteltynä. Tämän perusteella muodos­tuu käsitys siitä, tarvitaanko kunnassa lisää tehostettua palveluasumista ja jos tarvitaan, niin kuinka paljon. Tavoitteena on vertailu tehostetun palveluasumisen tarpeen, ny­kyisten ja suunniteltujen paikkojen luku­määrän suhteen.

Miksi arviointimallia tarvitaan?

Arvioinnin avulla vältetään turhia investoin­teja, edistetään nykyisen rakennuskannan käyttöä sekä minimoidaan valtion ja kuntien taloudellisia riskejä. Sisällyttämällä kartoi­tukseen koko palveluasuntokanta sekä ARA­rahoitteiset että vapaarahoitteiset, vältetään paikallista ylikapasiteettia. Näiden tietojen perusteella kunta pystyy arvioimaan uusien tehostettujen palveluasuntojen tarpeen se­kä ARA-rahoitteisten osuuden niistä. Arvi­ointimalli on väline kunnille lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitelmien tekemiseen ikään­tyneiden palvelurakenteen osalta ja ARAlle väline investointiavustusten kohdentami­sessa.

Arviointimalli toteutettiin pilottikuntatyö­nä, johon osallistuivat Jyväskylän, Turun ja Rovaniemen kaupungit, eksoten kuntayhty­mä sekä Ylä-Savon sote-kuntayhtymästä Ii­salmen kaupunki. Lomake löytyy ARAn net­tisivuilta (lomake ARA 55a).

Kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden palveluasunto­tarpeen ja -kannan arviointi

Ikääntyneiden palveluasuntotarpeen pohjal­ta tehtiin sovellettu versio kehitysvammais­ten ja autismin kirjon henkilöiden asumis­ratkaisujen kartoittamiseen (lomake ARA 55b). KEHAS-ohjelman aikana 2010–2015 on ARA-rahoituksella kehitysvammaisille ja autismin kirjon henkilöille rakennettu noin 2 500 asuntoa, joista noin 83 % on ryhmäko­timuotoista asumista. Suurin osa näistä on 15-paikkaisia asumisyksiköitä. KEHAS-ohjelman tavoitteena oli saada aikaan moni­puolisia asumisratkaisuja, jotka vastaisivat asukkaiden erilaisiin avun ja tuen tarpei­siin. ARA-tuotannon valossa näyttää siltä, että asumisratkaisut ovat liian yksipuolisia ja osin liian raskaita.

Vuodelle 2016 haettaviin asumishank­keisiin ARA edellyttää kunnilta kehitysvam­maisten ja autismin kirjon henkilöiden asu­misen kartoitusta, jossa selvitetään olemassa olevat asumisyksiköt, niiden käyttöasteet ja mahdollinen peruskorjauksen tarve. Lisäksi tulee selvittää asuuko tällä hetkellä erilaisis­sa asuntokohteissa henkilöitä, joiden asu­mismuoto on liian raskaasti tuettu asukkaan tarpeisiin nähden, jolloin vaihtoehtona olisi kevyempi asumisratkaisu.

Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.