Miten RYM ja ARA voivat yhdessä edistää suomalaisen asuntorakentamisen kehittämistä?

RSS
20.1.2015 Ari Ahonen, RYM Oy

 
ARA-viesti kysyi RYM Oy:n toimitusjohtajalta, Ari Ahoselta näkemyksiä asuntosektorin kehittämisestä ja yhteistyöstä.
 

 

ARA-viesti 1/2015: Ari Ahonen
RYM Oy:n toimitusjohtaja Ari Ahonen

Miten näet asuntosektorin merkityksen suomalaisessa kiinteistöjä rakennusalan kentässä?

 

Asuntotuotanto on noin puolet koko Suomen talonrakentamisesta. Sillä on siis ratkaisevan suuri merkitys koko alan kehittymisen ja liiketoiminnan onnistumisen kannalta. Asuntosektori tai paremminkin asumisen toimiala voisi olla tulevaisuuden suunnannäyttäjä kuluttajamarkkinoilla, nyt se on vielä paljolti tuotannollista teollisuustoimintaa.

 

Kun muu teollisuus on Suomessa jo siirtymässä arvontuottoon perustuvaan liiketoimintaan, asumisen toimialalla olisi mahdollisuus olla tässä kärkijoukossa. Esimerkiksi RYM Oy:n Sisäympäristö-ohjelmassa on tutkittu maailman kärkiluokkaa olevaa tutkimusta oppimisympäristöistä. Milloin näemme sellaisen asuntotoimijan, joka tarjoaa koteja, joissa on lapsille parhaat koulua ja hyvinvointia tukevat oppimisympäristöt? Tai kuka tarjoaa koteja, joissa on tasapainotettu moderneilla tavoilla virkistäytyminen ja etätyö?

 

 Millaisia tutkimushankkeita RYM Oy:llä on käynnissä tai valmisteilla? Millaista hyötyä näet näistä olevan asuntosektorille?

 

RYM Oy on toiminut rakennetun ympäristön SHOK-yhtiönä viisi vuotta. Sen koordinoimana on ollut käynnissä kolme tutkimusohjelmaa, joissa tutkimuspanostus on yhteensä yli 60 miljoonaa euroa. Ohjelmat ovat tuottaneet monia osallistujiensa kilpailukykyä merkittävästi parantavia tuloksia.

 

Vuosina 2010–2014 toteutettu PRE-ohjelma on vahvistanut Suomen asemaa tietomallintamisen hyödyntämisen kärkimaana maailmassa ja vauhdittanut mallintamisen läpimurtoa erityisesti infra-alalla. Ensi keväänä päättyvän Sisäympäristö-ohjelman tieteelliset tulokset ovat herättäneet suurta kansainvälistä huomiota. Energiatehokkuuden ja sisäympäristön samanaikaiseen kehittämiseen on löydetty monia hyviä käytännön ratkaisuja. Vuonna 2016 maaliin tulevassa Energizing Urban Ecosystems -ohjelmassa (EUE) luodaan kaupunkikehittämiseen yritysten ja julkisen sektorin kumppanuuteen perustuvia liiketoimintamalleja hyödyntäen kaupunkimallintamista ja muita digitaalisia työkaluja.

 

Meillä on valmisteilla ohjelma, jossa luodaan uusilla palveluilla ja modernilla liikkeenjohdolla lisäarvon tuottoon ja kasvuun tähtääviä liiketoimintamalleja. Toinen aihio liittyy vielä syvemmin käyttäjäkeskeisyyteen ja kuluttajaliiketoimintaan.

 

Mitä hyötyä ARA-asuntorakentajille voisi olla RYM Oy:n tutkimushankeyhteistyöstä?

 

SHOK-tutkimustyön ydin on luoda uutta, kasvavaa ja kannattavampaa liiketoimintaa ja aivan uutta markkinaa – ns. “sinisen meren” markkinaa. Rakennusalalla aina toistetaan, että kilpailu on jo kovaa ja uusia markkinoita ei voi keksiä.

 

Olen vahvasti eri mieltä. Jos “Sinisen meren strategia”-kirjan perusesimerkkinä on sirkusala, niin uskallan väittää, että tämä meidän alamme sirkus on vähintään satatuhatta kertaa suurempi potentiaali, kunhan vain muutamme johtamiskäytäntöjä. RYM Oy:n viiden vuoden kokemus onnistuneista ohjelmista ja myös useista muista ohjelmavalmisteluista on hyvä pohja luoda uutta kasvavaa ja kannattavampaa liiketoimintaa.

 

Miten kilpailukykyistä on mielestäsi suomalainen asuntorakentamisen laatu verrattuna Euroopan maihin, yleisellä tasolla? Missä olemme hyvä ja missä olisi parannettavaa?

 

Suomalainen rakennustuotanto on teollisesti kilpailukykyistä – asiakkuusajattelussa sen sijaan on paljon petrattavaa. Meillä olisi mahdollisuus luoda uusi kuluttajaliiketoiminnan logiikka ja siihen liittyvää teknologia- ja palvelukehittämiskulttuuria. Kaikki trendit kotiajattelusta, sisustamisen ja kalustamisen kautta mediaan osoittavat vahvan signaalin kuluttajien halusta olla mukana luomassa uutta markkinaa. Tartutaan haasteeseen ja ollaan trendinluoja eikä viimeinen perässäseuraaja.

Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.