Vuoden parhaat ARA-neliöt -palkinto 2021: TA-yhtymä Oy:n ARA-vuokratalo Pohjantikankuja 4 Oulussa

Uutinen 21.1.2021 klo 13.49

Vuoden parhaat ARA-neliöt -laatupalkinto meni tänä vuonna Ouluun, TA-yhtymä Oy:n massiivitiilirunkoisille ARA-vuokrakerrostaloille Pohjantikankuja 4:ssä, joissa on perinteinen painovoimainen ilmanvaihto. Palkinto luovutettiin ARA-päivän verkkoseminaarissa 21.1.2021.

Pohjantikankuja 4:n kahden kolmikerroksisen kerrostalon massiivitiilirunkoon upposi 445 000 tiiltä. Rakennuksissa on myös huoneistoja, joissa on kokeiltu ulkoseinissä savirappausta ja savimaalausta.

Pohjantikankuja 4 ulkoa

TA-Yhtymän aluejohtaja Jouko Knuutinen kertoo, että lähtökohtana oli ajatus mahdollisimman huoltovapaasta ja elinkaarikestävästä rakentamisesta. Ajatukset kääntyivät tällöin vanhojen, hyväksi koettujen rakentamistapojen suuntaan: yksiaineinen seinärakenne ja painovoimainen ilmanvaihto. Olisiko se mahdollista tämän päivän rakentamismääräyksillä?

”Ajattelimme kokeilla ikivanhaa massiivitiilirakennetta. Ottamalla ”kaksi askelta taakse, jotta voidaan ottaa yksi askel eteenpäin”, eli palata tässä kohteessa painovoimaiseen ilmanvaihtoon. Olisiko koneellinen ilmanvaihto asunnoissa asia, josta voitaisiin kokeellisesti luopua?”, Jouko Knuutinen pohtii.

Avainsana on yksinkertaisuus

Kohteen pääsuunnittelija, arkkitehti Kari Kanniainen kertoo, että hankkeen työniminä ovat olleet ”terve talo” ja ”massiivitiilirakenteen ja painovoimaisen ilmanvaihdon uusi tuleminen”. Tavoitteena on ollut toteuttaa rakennusfysiikan kannalta hyvin pitkäikäiset ja turvalliset rakenteet ja järjestelmät, avainsanana on yksinkertaisuus.

Jatkossa seurataan sisäilmasto-olosuhteita ja käyttäjäkokemusta sekä verrataan energiankulutusta perinteisen ja nykyaikaisen rakentamistavan mukaisissa rakennuksissa. Lisäksi rakennuksille tehdään elinkaaren hiilijalanjälki- ja ympäristövaikutuslaskelmat.

Pohjantikankuja 4 olohuone
Tiilipinta elävöittää sisätilaa, samoin syvät ovi- ja ikkunaympäristöt.

Kyse on pilottihankkeesta, joka osittain poikkeaa olemassa olevista määräyksistä. Siksi rakenteiden ja ilmanvaihdon toimivuutta seurataan erilaisten anturien ja mittalaitteiden avulla, ja mikäli havaitaan että joku osa-alue ei toimi halutulla tavalla, siihen reagoidaan ja se saatetaan asianmukaiseen kuntoon. Tämä on kirjattu myös rakennusluvan ehtoihin.

Kari Kanniainen kertoo, että massiivitiilirakenteen poikkeuksellisen paksut ulkoseinät ovat mahdollistaneet poikkeuksellisen vaikuttavat ovi- ja ikkunaympäristöt syvennyksineen. Osassa huoneistoja tiilipintoja on jätetty tasoittamatta, elävöittämään interiööriä.

Kohteeseen on myönnetty runsaat 7,3 miljoonaa euroa ARAn korkotukilainaa.

Lisätietoja:
Vesa Ijäs, yliarkkitehti, TkT, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), p. 050 565 1934; 029 525 0868
Jouko Knuutinen, rakennuttajakonsultti, TA-Yhtymä-konserni, p. 040 057 2518
Jouni Linnavuori, toimitusjohtaja, TA-Yhtymä-konserni, p. 0409 2200 67
Kari Kanniainen, arkkitehti SAFA, Arkkitehtitoimisto Veli Karjalainen Oy, p. 050 5371 832

TIETOJA KOHTEESTA
Rakennuttaja TA-yhtymä Oy
Arkkitehti Arkkitehtitoimisto Veli Karjalainen Oy
LV-suunnittelija LVI-insinööritoimisto Meskanen Oy
IV-suunnittelija LK-Energiaratkaisut Oy
Sähkösuunnittelija Sähköinsinööritoimisto Ari Heikkinen Oy
Rakennesuunnittelija WSP FInland Oy