Latausinfra-avustusten hakuohjeet julkaistu

Uutinen 22.12.2021 klo 11.28

ARA on julkaissut latausinfra-avustusten hakuohjeet. Uutena avustuksena valtio tukee sähköautojen latauspisteiden asentamista työpaikoille vuonna 2022.

Sähköautojen latauspisteverkoston laajentamisella edistetään liikenteen sähköistämistä. Sillä on tärkeä rooli kasvihuonepäästöjen vähentämisessä.

”ARA on avustanut sähköautojen latauspisteiden asentamista jo vuodesta 2018. Tuettujen latausvalmiuksien kokonaismäärä yltää siten vuoden loppuun mennessä noin 35 000 kappaleeseen”, ARAn ylitarkastaja Kari Lappalainen kertoo.

Avustusta ovat saaneet taloyhtiöt, mutta uutena avustusmuotona vuoden 2022 alusta alkaen voivat työnantajat hakea tukea latauspisteiden rakentamiseen.

Kohti vähäpäästöisempää Suomea

Kari Lappalainen on tyytyväinen uudesta avustuksesta työnantajille, sillä työmatkaliikenne on tärkeä osa arjen liikkumista.

Tukea voivat saada työnantaja tai työpaikkakiinteistön omistaja, esimerkiksi yritys, kunta, säätiö, seurakunta, osuuskunta tai rekisteröity yhdistys eli siis lähes mikä tahansa muu työnantaja, mutta ei valtion virasto tai laitos. Tätä tukea eivät voi myöskään saada kaupalliset pysäköintiyhtiöt tai yhteisöt, jotka voivat hakea jo olemassa olevaa sähköautojen latausinfra-avustusta. Työntekijän kotiin tai vapaa-ajan asuntoon asennettavaan latauspisteeseen ei myöskään uutta avustusta myönnetä.

Tukisumma on 750 euroa käyttökuntoon asennettua latauslaitetta kohden. Yhdelle hakijalle myönnetään avustusta enintään 10 latauslaitteeseen vuodessa. Yhteen rakennukseen tai kiinteistöön voidaan tehdä avustuksella enintään 10 latauslaitetta vuodessa. Samaan konserniin kuuluville hakijoille voidaan myöntää avustusta enintään 50 latauslaitteeseen vuodessa.

Hyvä myös muistaa, että avustuksen hakijan tulee omistaa tai hallita latauslaitteiden asennusrakennusta tai -kiinteistöä tai asennukseen tulee olla omistajan suostumus.

Tutustu huolellisesti hakuohjeeseen

Avustuksen saamisen liittyy myös teknisiä ehtoja: latauslaitteen on oltava tyypin 2 koskettimella varustettu, jossa on valmistuessaan käytössä vähintään 3,7 kW latausteho. Se tukee vähintään 11 kW lataustehoa ja siihen voidaan toteuttaa kaapeloinnin puolesta tarvittaessa vähintään 11 kW teho kolmivaiheisena. Latauslaitteisiin on voitava kytkeä latauskuormanhallinta.

Tukihakemus on toimitettava ARAan ennen kuin latauspisteen asennus valmistuu ja on käyttökunnossa, jälkikäteen avustusta ei voi saada.

Kari Lappalainen muistuttaakin, että latauspistetukeen liittyy monenlaisia rajoitteita, joten hakijan kannattaa tutustua tarkoin tuen ehtoihin.

Lisätietoja latausinfra-avustuksesta ja hakuohje

Lisätietoja työpaikkojen latauspisteavustuksesta ja hakuohje