Suomen ensimmäinen passiivitasoinen palvelutalo valmistui

Siilinjärvelle valmistunut Kaaripolun palvelukoti on Suomen ensimmäinen ARA-tuotannossa toteutettu energiatehokkuudeltaan passiivitasoinen palvelutalo. Asukkaat hyötyvät energiatehokkuudesta edullisina asumiskustannuksina.

Siilinjärven Kotipolku Oy:n omistamassa palvelutalossa on 27 asuntoa huonokuntoisille ja muistisairaille vanhuksille. Hanke on rahoitettu ARAn korkotukilainalla ja erityisryhmien investointiavustuksella. Hanke on ollut myös mukana ARAn Asumisen uudistaminen 2009–2012 ‑projektissa.

Suuret elinkaaren aikaiset säästöt

ARAn ylijohtaja, Hannu Rossilahti muistuttaa hankkeen osoittavan, ettei passiivitasoisen talon rakentaminen ole kustannuksiltaan merkittävästi kalliimpi kuin tavallinen talo. "Rakennuksen elinkaaren aikaiset säästöt ovat suuria jo nykyiselläkin energiahinnalla laskettuna, puhumattakaan siitä jos energian hinta nousee merkittävästi. Talon rakentamisen hintaa ei koskaan tulisikaan tarkastella ilman käyttökustannuksia", Rossilahti korostaa.

Siilinjärven kunnanjohtaja Vesa Lötjönen kertoo, että kunta tuottaa itse palvelut Kaaripolun palvelukodissa. "Kunta varmistaa tällä hankkeella kuntastrategian mukaisen vanhusten hoivapalvelujen tason ja laadun myös tulevaisuudessa. Kaaripolun palvelukoti liittyy koko alueen kehitykseen ja integroituu tulevaisuuden palvelukokonaisuuksiin Siilinjärvellä", hän sanoo.

Kotipolku Oy:n toimitusjohtaja Raija Pajunen on tyytyväinen, että hanke on saatu onnellisesti päätökseen. Koska energiatehokas rakentaminen on keskeinen keino vaikuttaa asumisen kustannuksiin, päätettiin palvelutalon rakentamisessa panostaa siihen. Pajunen muistuttaa, että tärkeintä kuitenkin on, että alueen vanhukset ovat saaneet uuden palvelukodin. "He ovat tämän ansainneet", Raija Pajunen sanoo.

Energia maasta ja auringosta

Passiivitasoinen tehokkuus on saavutettu tiiviillä rakenteilla. Rakennuksessa ovat erinomaiset lämmöneristävyysominaisuudet seinä-, katto- ja alapohjarakenteissa sekä tehokas lämmön talteenotto poistoilmasta. Energia saadaan maasta ja auringosta. Varalämmitysmuotona käytetään sähköä.

Sisäilmaolosuhteiden ja energiatehokkuuden suunnittelussa sekä käytännön toteutuksessa on tehty yhteistyötä Tampereen teknillisen yliopiston kanssa. Rakenteiden toimivuuden ja huoneilman laadun seuraamisessa on yhteistyökumppanina ollut Itä-Suomen yliopisto.

Hankkeen kokonaisarvo on 4,4 miljoonaa euroa, josta ARAn investointiavustuksen osuus on 1,5 miljoonaa ja korkotukilainan noin 2,9 miljoonaa euroa. Kohteen rakennuskustannukset olivat noin 2884 €/m2.

Kiinteistöosakeyhtiö Siilinjärven Kotipolku Oy on pääosin Siilinjärven kunnan omistama.

Julkaistu 6.11.2012 klo 16.08, päivitetty 18.2.2013 klo 13.07