Nimi ovessa on jokaisen ihmisoikeus

Pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseksi riittää vielä paljon työtä. Edellisen ohjelmakauden menestykset ovat takana ja tie eteenpäin näyttää haasteelliselta. Tämä kävi selväksi parille sadalle osallistujalle valtakunnallisessa asunnottomuusseminaarissa Tiedekeskus Heurekassa.

Helsingin sosiaaliviraston nuoret naiset
Elina Mäkelä (vas.), Jaana Suokas, Saana
Turtiainen ja Heidi Sailio olivat mukana
valtakunnallisessa asunnottomuus-
seminaarissa jo neljättä kertaa.
"Täällä kuulee suuntia, mihin ollaan menossa",
sanoi Mäkelä. Päivän annista mainittiin
erityisesti viisaiden paneelikeskustelu.

Ohjelmajohtaja Juha Kaakinen summasi pitkäaikaisasunnottomuuden poistamisohjelman saavutuksia: "Asunto ensin -periaate löi itsensä läpi PAAVO I -ohjelmakaudella. Asunnon ympärille rakennetaan mahdolliset tarvittavat palvelut. Hallituksen tavoite pitkäaikaisasunnottomuuden puolittamisesta savutettiin. Ohjelman avulla saavutetut tulokset ovat merkittäviä jopa kansainvälisesti."

Vaikka asuntoja on saatu sadoille pitkäaikaisasunnottomille, heitä tulee jatkuvasti lisää. Nyt PAAVO II -ohjelmakauden alettua on suuri huoli se, ettei normaaleja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja rakenneta kasvukeskuksiin. Näin pitkäaikaisasunnottomiakin tulee lisää ja tavoite asunnottomuuden poistamisesta pakenee.

Viisaita puheita

Viisaiden paneelikeskusteluun osallistuivat sosiaalijohtaja Paavo Voutilainen, toimitusjohtaja Hannu Puttonen, piispa Eero Huovinen ja lääketieteen tohtori Ilkka Taipale.

Ilkka Taipale maalasi laajoja linjoja suomalaisen sosiaalipolitiikan saavutuksista menneiden vuosikymmenten kuluessa. "Meidän pitää olla ylpeitä sosiaalipoliittisista keksinnöistämme", hän muistutti. Suomessa on asutettu elinkeinorakenteen muutoksessa tuhannet maa- ja metsätaloustöistä poistuneet. Ja esimerkiksi romanit. Opiskelijat ovat päässeet alivuokralaiskämpistään opiskelija-asuntoihin. Asuinalueille on sekoitettu erilaista väkeä. Ulkomaalaiset ihmettelevät sitä, ettei Suomessa ei ole slummeja.

Paavo Voutilainen muistutti, että asunto on ihmisoikeus. Eero Huovinen komppasi häntä: "Ihmisellä on oikeus nimeen ovessa. Riippumatta siitä, missä kunnossa ihminen on – mitään verukkeita ei ole."

"Jokaisella asunnottomalla on oltava mahdollisuus omaan nimeen ovessa ja tulee saada riittävää tukea asumiseen. Toimintatavoillamme on varmistettava, että Suomessa jo hyvin valtavirtaistunut Asunto ensin -periaate asunnottomuuden vähentämisessä toteutuu", ministeri Krista Kiuru sanoi puheessaan.

Hänen mukaansa erinomaisia esimerkkejä uusista toimintatavoista ovat laaja asumisneuvonta ja ympäristötyö. Lisäksi maahanmuuttajien ja nuorten asumista tuetaan ja valmennetaan uusilla tavoilla.

Valtakunnallinen asunnottomuusseminaari kokosi reilut parisataa osallistujaa
Tiedekeskus Heurekaan Vantaan Tikkurilaan.

Julkaistu 24.10.2012 klo 16.16, päivitetty 18.2.2013 klo 13.05