Korkein oikeus antoi päätöksensä Riihi säätiö -asiassa

Riihi säätiö -tuomio korostaa oikeiden tietojen antamisen ja ARAn valvontatoiminnan merkitystä

ARA katsoo, että Korkeimman oikeuden antama tuomio korostaa ARA-tukiin liittyvien oikeiden ja riittävien tietojen antamisen merkitystä sekä tukien käyttämistä siihen tarkoitukseen, johon ne on myönnetty.

Riihi säätiötä koskeva rikosasia on ollut vireillä yli kymmenen vuotta. Prosessi käynnistyi ARAn tehtyä rikosilmoituksen vuonna 2001.

Kysymyksessä on tiettävästi ensimmäinen Korkeimman oikeuden avustuspetosasiassa antama ennakkopäätös, joten sillä on laajempaakin merkitystä valtion avustusten käyttöön ja valvontaan liittyvissä asioissa.

Oulun käräjäoikeus hylkäsi taannoin kaikki Riihi säätiön hallituksen silloista puheenjohtajaa vastaan nostetut rikossyytteet ja korvausvaatimukset. Rovaniemen hovioikeus tuomitsi hänet ehdolliseen vankeusrangaistukseen muun muassa yhdestä törkeästä avustuspetoksesta. Korkein oikeus tuomitsi tänään Riihi säätiön entisen hallituksen puheenjohtajan syyttäjän ja ARAn vaatimusten mukaisesti lisäksi 11 muusta törkeästä avustuspetoksesta katsoen, että menettely oli ollut omiaan olennaisesti vaikuttamaan avustuksen saantiin, määrään tai ehtoihin. ARAn vaatimien pääomaltaan yli 3,5 miljoonan euron vahingonkorvausten osalta asia palautettiin käsiteltäväksi Oulun käräjäoikeudessa.

Riihi säätiön tapauksessa kysymys on ARAn alkuperäisen ja Korkeimman oikeuden nyt vahvistaman käsityksen mukaan ollut menettelystä, jossa viranomaiselle on annettu vääriä tietoja sekä erehdytetty viranomainen myöntämään taloudellista tukea sellaiseen toimintaan, johon sitä ei ole tarkoitettu.

Tuomion mukaan vuokratalon rakentamista koskevan tuen hakijalta voidaan edellyttää yleensäkin tukijärjestelmien tuntemusta.

Lisätietoja:

Korkeimman oikeuden tiedote asiasta