ARAn palvelut digitalisoituvat

ARAn palveluja digitalisoidaan parasta aikaa. Tavoitteenamme on, että tietojärjestelmät ovat käyttäjälähtöisiä ja ARAn digipalveluissa on sujuvaa, helppoa ja turvallista.

Palveluiden digitalisointi hyödyttää asiakkaitamme: mm. ARA-yhteisö- ja kiinteistörekisterit kootaan verkkoasiointipalveluun. Sekä asiakkaat että ARAn virkamiehet pääsevät katselemaan asiakas- ja kiinteistötietoja nykyistä sujuvammin.

Verkkoasiointi otetaan käyttöön vaiheittain

koristeellinen

Tulevaisuudessa kaikki uusiin hankkeisiin ja avustushakemuksiin liittyvät tiedot voidaan toimittaa sähköisesti, samoin rahoitus- ja avustuspäätökset.

Tässä vaiheessa ARAn verkkoasiointi mahdollistaa korjausavustusten hakemisen, ARA-asuntokantaa omistavien yhteisöjen asiakas- ja kiinteistörekisterin sekä viestitoiminnallisuudet sekä ohjaukseen ja valvontaan liittyviä palveluja.

Tunnistautuminen palveluihin

Yhteisökäyttäjien tunnistaminen toteutetaan pääsääntöisesti Katso-tunnuksilla. Katso-tunnistus on Verohallinnon tarjoama, yhteisöjä varten luotu tapa tunnistautua viranomaisten sähköisiin palveluihin. Yksityishenkilöt tunnistetaan Suomi.fi-tunnistamisella eli esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.
 

ARAn tietojärjestelmähankkeet

  • Energiatodistusrekisteri:

    • ARA ylläpitää energiatodistusrekisteriä. Se on julkinen tietopalvelu, josta voi hakea koosteen laadituista energiatodistuksista sekä etsiä pätevöityneen energiatodistusten laatijan.
       
  • Hankepankki

    • Hankepankki on ARAn palvelu, jossa voit tutustua valtion tukea saaneisiin rakennus- ja kehittämishankkeisiin sekä niiden toteutukseen ja taustatahoihin.
       

  • ARAn verkkoasiointi yhteisö- ja henkilöasiakkaille

    • yhteydenotot asiakkaiden ja ARAn välillä

    • ARA-kiinteistörekisteri

    • tietoa vireillä olevan asian käsittelytilanteesta

    • hakemukset ja lomakkeet tietojen toimittamista varten

    • asiakirjat yhdessä paikassa

      • Yhteisöt voivat hoitaa ARA-asuntokannan ohjaukseen ja valvontaan liittyvän asioinnin sähköisesti. Palvelussa yhteisöt voivat tehdä hakemuksia, raportoida ARAn pyytämiä valvontatietoja, lähettää tilinpäätöstietoja ja liitteitä sekä käydä viestinvaihtoa ARAn asiantuntijoiden kanssa.

      • Palvelu laajennetaan myös lainojen ja avustusten hakemiseen. Palvelussa asiakkaat voivat tehdä hanke- ja avustushakemuksia sekä toimittaa hakemusten liitteet. Tällä hetkellä jo korjausavustuksia voi hakea diginä.

Julkaistu 19.11.2015 klo 8.48, päivitetty 8.11.2019 klo 17.39