ARAn palvelut digitalisoituvat

ARAn palveluja digitalisoidaan parasta aikaa. Tavoitteenamme on, että tietojärjestelmät ovat käyttäjälähtöisiä ja ARAn digipalveluissa on sujuvaa, helppoa ja turvallista.

Palveluiden digitalisointi hyödyttää asiakkaitamme: mm. ARA-yhteisö- ja kiinteistörekisterit kootaan verkkoasiointipalveluun. Sekä asiakkaat että ARAn virkamiehet pääsevät katselemaan asiakas- ja kiinteistötietoja nykyistä sujuvammin.

Verkkoasiointi otetaan käyttöön vaiheittain

Tulevaisuudessa kaikki uusiin hankkeisiin ja avustushakemuksiin liittyvät tiedot voidaan toimittaa sähköisesti, samoin rahoitus- ja avustuspäätökset.

Tässä vaiheessa ARAn verkkoasiointi mahdollistaa korjausavustusten hakemisen, ARA-asuntokantaa omistavien yhteisöjen asiakas- ja kiinteistörekisterin sekä viestitoiminnallisuudet sekä ohjaukseen ja valvontaan liittyviä palveluja.

 
Tunnistautuminen palveluihin

Yhteisökäyttäjien tunnistaminen toteutetaan pääsääntöisesti Katso-tunnuksilla. Katso-tunnistus on Verohallinnon tarjoama, yhteisöjä varten luotu tapa tunnistautua viranomaisten sähköisiin palveluihin. Yksityishenkilöt tunnistetaan Suomi.fi-tunnistamisella eli esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.

ARAn tietojärjestelmähankkeet


Energiatodistusrekisteri:

ARA ylläpitää energiatodistusrekisteriä. Se on julkinen tietopalvelu, josta voi hakea koosteen laadituista energiatodistuksista sekä etsiä pätevöityneen energiatodistusten laatijan.
 

Hankepankki

Hankepankki on ARAn palvelu, jossa voit tutustua valtion tukea saaneisiin rakennus- ja kehittämishankkeisiin sekä niiden toteutukseen ja taustatahoihin.
 

ARAn verkkoasiointi yhteisö- ja henkilöasiakkaille

  • yhteydenotot asiakkaiden ja ARAn välillä

  • ARA-kiinteistörekisteri

  • tietoa vireillä olevan asian käsittelytilanteesta

  • hakemukset ja lomakkeet tietojen toimittamista varten

  • asiakirjat yhdessä paikassa

Yhteisöt voivat hoitaa ARA-asuntokannan ohjaukseen ja valvontaan liittyvän asioinnin sähköisesti. Palvelussa yhteisöt voivat tehdä hakemuksia, raportoida ARAn pyytämiä valvontatietoja, lähettää tilinpäätöstietoja ja liitteitä sekä käydä viestinvaihtoa ARAn asiantuntijoiden kanssa.

Verkkoasiointipalveluja laajennetaan myös lainojen ja avustusten hakemiseen. Tällä hetkellä jo korjausavustuksia voi hakea diginä.

Julkaistu 19.11.2015 klo 8.48, päivitetty 24.9.2020 klo 14.55