Understöd för boenderådgivningsverksamhet

Ara beviljar understöd för produktion, utvigdning och utveckling av bostadsrådgivning. Syftet med understödet är att förbättra tillgången till boenderådgivning och utvidga nyttan med boenderådgivningen även till att omfatta dem som bor i privata hyresbostäder och ägarbostäder. Bidraget baserar sig på en tillfällig lag lag om stöd för boenderådgivning till kommunerna 2023–2027.

Understöd söks för ett år i taget, skilt för varje år. 

Vem kan söka

För kommuner som utövar eller påbörjar bostadsrådgivning.

Understöds storhet

Högst 60 % av kostnaderna.

För år 2024 kan bidragsprocenten vara högst 60 % av de godtagbara kostnaderna.

Ara beaktar vid beviljandet av understöd

  • kommunens övergripande situation och behov av understöd
  • antalet bostadslösa i kommunen
  • antalet vräkningar i kommunen.

Vem kan ansöka om bidrag?

Bidrag kan endast beviljas kommuner och samkommuner. Bidrag kan inte beviljas om understödstagaren har beviljats ett annat understöd för samma kostnader.

Kommunen ansvarar för arrangemanget av tjänsten, men även andra aktörer på kommunens område kan producera tjänsten. Kommunen kan använda bidraget för att skaffa bostadsrådgivningstjänsten från en eller flera tjänsteleverantörer.

För att få bidraget krävs en kontraktsförhandling mellan Ara och den sökande om att anordna en bostadsrådgivning.

Ansökan om understöd

Ansökningstiden för år 2024 var 6.11–1.12.2023.

Ansökan om understöd görs på webbtjänst haeavustuksia.fi.

Ansökan ska innehålla en helhetsplan för verksamheten, av vilken åtminstone följande uppgifter ska framgå:

  • målet med verksamheten
  • sättet på vilket verksamheten genomförs
  • personalresurser
  • målgrupper för rådgivningstjänsten
  • uppskattning av kostnaderna
  • verksamhetsplan för 2024–2027.

Betalning

Ara betalar bidraget i efterskott baserat på de verkliga kostnaderna. Utbetalning av bidraget ansöks om i en betalningspost varje år, när utgifterna framgår i bokföringshandligarna. Ara fattar betalningsbeslutet så snart som möjligt efter att ha mottagit betalningsansökan.

Ansökan om betalning för åren 2022–2023 görs med blanketten ARA 56a. Separata anvisningar för ansökan om betalning skickas ut tillsammans med beslutet om godkännande av ansökan. Gå till sidan av blanketten ARA 56a.

Betalningsansökan för år 2024 görs via tjänsten haeavustuksia.fi. Närmare anvisningar för betalningen publiceras under år 2024.

Rapporteringsskyldighet

Den instans som får understöd ska årligen rapportera om boenderådgivningsverksamheten till Ara. Rapporteringen görs på följande blanketter:

  • rapporteringsblankett ARA 56d (under andra halvan av 2024 i systemet för statsunderstöd)
  • statistikblankett för Aras boenderådgivning (bilaga till understödsbeslutet).

Rapporteringen görs kalenderårsvis före utgången av februari följande år. I rapporteringen ställs inga frågor om kostnaderna, utan frågorna fokuserar på arbetets innehåll, resultat och effekter.

Publicerad 20-08-2020 kl. 9.54, uppdaterad 04-12-2023 kl. 9.49