ARA-tuotanto kasvoi 7 400 asuntoon vuonna 2014

Uutinen 2.3.2015 klo 13.49

Vuonna 2014 valtion tuella rahoitettiin yhteensä 7 380 asuntoa. Noin 40 % asunnoista on  vuokra-asuntoja erityisryhmille kuten esim. iäkkäille, nuorille, kehitysvammaisille, pitkäaikaisasunnottomille tai mielenterveyskuntoutujille.  Normaaleja vuokra-asuntoja aloitettiin 1 771 asuntoa ja asumisoikeusasuntoja 1 932 asuntoa.

Korkotuetun ARA-tuotannon määrä kasvoi 300 asunnolla eli 4,9 %:lla vuoteen 2013 verrattuna. Korkotuella rahoitettiin yhteensä 6 558 asuntoa. Takauslainojen määrä puolestaan viisinkertaistui vuodessa, 822 asuntoon.

ARAn myöntämillä perusparannuslainoilla aloitettiin 13 685 asunnon peruskorjaaminen. Määrä kasvoi 115 %:iin vuoteen 2013 verrattuna. Peruskorjatuista asunnoista 82 % oli asunto-osakeyhtiötaloissa, loput olivat ARA-asuntoja. Uusia hissejä rakennettiin 203, mikä on 24 % enemmän kuin edellisvuotena.

ARA-tuotanto keskittyy entistä enemmän Helsingin seudulle

Tunnusomaista vuoden 2014 ARA-tuotannolle oli sen keskittyminen entistä selvemmin Helsingin seudulle. Rahoitetuista normaaleista vuokra- ja asumisoikeusasunnoista 74 % ja perusparannushankkeista 63 % sijaitsee Helsingin seudulla.

Vapaiden markkinoiden hyytyminen nosti ARA-tuotannon määrää

Vapaarahoitteisen asuntotuotannon hyytyminen nosti ARA-tuotannon osuuden vuoden 2014 alkavasta asuntotuotannosta jo 30 %:in. Vuoden 2015 ARA-tuotantomääräksi arvioidaan noin 8 000 asuntoa, joista  takauslainoitettujen osuus on 1 000 asuntoa.

Lue lisää: Selvitys 2/2015: ARA-tuotanto 2014